Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De sätter reklambranschen under lupp

Publicerad: 27 februari 2014, 08:15

Jenny Strandberg, Gabriella Andersson och Therése Bohlén-Kinn

I sitt examensarbete på Reklamskolan i Göteborg har tre kvinnor valt att syna branschen i form av seriestrippar och med de stora genusglasögonen på.


PMS-byrån är namnet för det examensarbete som startats av Jenny Strandberg, Gabriella Andersson och Therése Bohlén-Kinn från Reklamskolan i Göteborg förundras över bristen på kvinnor i branschen.

I sitt dagliga möte med föreläsare har kvinnorna lyst med sin frånvaro. Kurslitteraturen har enbart varit skriven av män och på byråerna som studenterna besökt har man nästan enbart mötts av män.

Under det avslutande examensarbetet undersöker, granskar och parodierar PMS-byrån situationen som snart ska bli deras arbetsliv. I seriestrippformat skildras olika händelser baserade på berättelser och iakttagelser från branschen. På byråns blogg pms-byran.tumblr.com kan man ta del av deras serier.

– Vi vet att vi inte är ensamma, varken i reklambranschen eller någon annan bransch. Likväl som vi saknar kvinnliga förebilder saknar vi nyanserad reklam. Ett ämne som behöver belysas, säger PMS-byrån i ett pressmeddelande.

Förhoppningen är att bloggen ska få spridning långt utanför skolsalen och få följare som vill sprida serieskildringarna vidare. Samtidigt hoppas studenterna att de ska kunna inspirera andra tjejer i samma situation, fler måste våga sig innanför byråernas väggar för att situationen ska kunna förändras.

Krister Berntsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.