Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

De sätter sina namn på byrån

Publicerad: 4 April 2014, 11:18

Fredrik Blomberg och Tommy Gottberg

Foto: Andreas Rågsjö Thorell

De senaste åren har John Doe Worldwide ändrat sitt erbjudande. Nu vill delägarna Tommy Gottberg och Fredrik Blomberg tydligare stå bakom verksamheten och markera förändringen. Byrån byter därför namn till DoeBlombergGottberg.


Ämnen i artikeln:

John Doe WorldwideFredrik BlombergJohn DoeTommy Gottberg

När copywritern Christoffer Lundström lämnade John Doe hösten 2012 stod byråns vd Tommy Gottberg och cd Fredrik Blomberg kvar som delägareduo. Det här blev startskottet för en förändringsprocess och nystart på byrån. Byrån ville formulera ett nytt arbetssätt för att kunna berätta den typ av historier som idag krävs för att komma igenom bruset.  

– Vi ville bygga en byrå som hjälper kunderna att bli intressanta och relevanta på riktigt. Vår grundfråga är alltid: "Kommer människor att bry sig om det vi gör? och "Kommer de kanske till och med vilja vara en del av det vi gör?". Att hitta kreativa lösningar som ska matcha den frågan ställer helt andra krav på oss, säger Fredrik Blomberg.

Under processen tog man in en konsult och under ett antal workshops släppte delägarna sina mandat helt för att låta medarbetarna tycka till om vilka förändringar som krävdes för att byrån skulle kunna bli mer relevant i sin kommunikation. Det senaste året har nya kompetenser såsom pr, event och live-communication breddat erbjudandet och sex medarbetare har anslutit till personalstyrkan.

För att alla dessa skiften inte bara ska framstå som en skrivbordsprodukt för omvärlden bestämde sig delägarna för att byta namn till DoeBlomberg Gottberg.

– Vi har ömsat skinn och känner att vi inte har så mycket kvar av den byrå som vi hade innan vi gick in i den här förändringsprocessen. Namnbytet symboliserar att vi levererar en helt ny typ av produkt och kompetens, säger Tommy Gottberg.

Fredrik Blomberg fyller i:

– Vi har inga illusioner om att någon ska tycka ett namnbyte är en jättestor grej. Symboliskt är det viktigt. Vi vill gå från oidentifierade och anonyma John Doe till att stå upp för det vi gör hela vägen. Samtidigt som vi sätter våra namn på byrån finns Doe kvar som en del av vårt arv, kultur, anställda och allt vi har gjort. De kreationer som vi idag jobbar med kräver ibland ett större mod hos kunden och då krävs det att även vi kan stå upp för slutprodukten fullt ut. Där blir våra namn en symbol för det.

För att skapa kommunikation som målgruppen anser relevant och frivilligt vill vara en del av kommer byrån i fortsättningen tvingas bli mer selektiva kring vilka kunder de väljer att samarbeta med. Samarbetsformerna med kunderna är ofta täta.

– Det finns till och med redaktionella förfaranden med våra kunder med veckovisa möten. Det är många ambulerande projekt som kräver täta relationer, säger Fredrik Blomberg.

Några förändringar på DoeBlombergGottberg
• Briefarna skapas alltid tillsammans tidigare, och är en del i den kreativa processen.
• Medieplanering är en mycket viktig del i det kreativa arbetet.
• Ett bredare erbjudande inhouse.  
• Gränsöverskridande samarbete mellan alla kreatörer.  
• Ny logotyp och grafisk identitet av Henrik Nygren design och Lars Forsberg

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.