Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De ska göra Grey digitalt

Publicerad: 20 maj 2009, 09:00

Grey Stockholm stakar ut en ny framtid. Byrån rekryterar de digitala veteranerna David Schwieler och Anders Norman från Remotion.  – Om ett par år ska 40 procent av våra byrå­intäkter komma från digitala uppdrag, säger Sten Andersen, vd för Grey Stockholm.


Ämnen i artikeln:

GreySten Andersen

Sten Andersen gui­dar runt i de nya lokalerna på Drottninggatan. Hant­verkare putsar på de sista detaljerna.
Flytten sammanfaller med en nystart för byrån. Sten Andersen berättar om sina senaste rekryteringar: David Schwieler och Anders ”Nomme” Norman från Remotion.  
Båda är digitala veteraner i branscher, med bakgrund på bland annat Razorfish och Leo Burnett. De har sett branschen ur alla vinklar de senaste 10–15 åren, och upplevde bland annat it-bubblan i början av 2000-talet.
– Men det är nu vi ser allt det där hända, det som vi pratade om för tio år sedan, säger Anders Norman.

Sten Andersen och David ­Schwieler har arbetat tillsammans tidigare, på Leo Burnett.
– Jag har varit ett år på byrån nu. Och tittar man tillbaka på min egen historia, på bland annat Leo Burnett, The Bearded Lady som gick upp i DDB, så ser man att jag har jobbat mycket med just digital kommunikation. Den här rekryteringsprocessen har pågått sedan i höstas, säger Sten Andersen.
David Schwieler avslöjar att Grey inte är den enda byrån som har uppvaktat dem.
– Vi har fått förfrågningar från fyra stycken de senaste åren, säger han.
Remotion har varit ett ­entreprenörsprojekt där David Schwieler och Anders Norman var två av tre grundare. Totalt har sju personer arbetat på byrån som bland annat har haft spelbolaget PAF och skivbolaget Propellerhead på kundlistan, kunder som nu följer med till Grey.
– Vi kom till ett läge då vi kände att vår organiska tillväxt inte kunde hålla samma takt som våra kunder. Därför sökte vi en ny lösning som den här, förklarar David
Schwieler.
Samtidigt understryker han att man kommer att fortsätta med Remotions tidigare medarbetare, men nu i rollen som beställare.
Sten Andersen har förstås ett uttalat syfte med rekryteringen. Det handlar om att förstärka det digitala erbjudandet, som en integrerad del av byrån.

Tiden är sedan länge förbi när de traditionella byråerna kunde köpa på sig digital kompetens som vilken plockvara som helst, bara för att kunna försäkra kunden om att man också kunde ”fixa något på webben”.
– Alla våra kreatörer ska kunna arbeta digitalt, säger Sten Andersen.
Den slutsatsen är inte unik. Allt fler byråledare har övergett synen på kreatörer ut­ifrån mediekanal.
Men Grey ska ha en ännu större vikt mot den digitala sidan än andra, understryker Sten Andersen. I dag kommer runt 20 procent av byråintäkterna från digitala uppdrag. Sten Andersen bedömer andelen som ett branschsnitt.
– Om ett par år kan vi räkna med att minst 30–35 procent av uppdragen är digitala. Vi ska ligga i överkant, runt 40 procent.
Nyorienteringen sker samtidigt som allt flera digitala byråer breddar sitt erbjudande från andra hållet. De börjar bland annat jobba med film, dr och utomhus.

Och någonstans i mötet mellan de båda utvecklings­linjerna finns också fram­tidens reklambyrå.
– Det blir en intressant konkurrenssituation de närmaste åren. För några år sedan hoppade jag av branschen och räknade mer eller mindre ut reklambyråerna som konsulter. Men i dag är jag mer hoppfull än någonsin. Behovet av problemlösare är större en någonsin, vilket ger reklambyråerna en unik möjlighet att komma in på ledningsnivå i företagen för att jobba mer med strategiska frågor, säger Sten Andersen.
Anders Norman har ett direktperspektiv på utvecklingen:
– Det handlar inte längre om att leverera kampanj efter kampanj. Vi ska vara styrda av idéer, inte medieval. Det är bara att titta på de mest framgångsrika på nätet, som Google och Facebook. De levererar verktygen som löser problemen. Den typen av lösningar blir mest efterfrågade de närmaste åren. Och det kostar bara runt 250 000 att bygga ett nytt Facebook …

truefalse

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

GreySten Andersen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.