Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

De ska hjälpa företag att misslyckas snabbt

Publicerad: 7 September 2015, 10:54

Joe Coppard och Fredrik Heghammar startar Another Tomorrow.

Fredrik Heghammar flyttar hem från New York och startar Another Tomorrow tillsammans med Joe Coppard. De vill hjälpa bolag att ta fram prototyper och effektivt testa nya produkter och tjänster.


Ämnen i artikeln:

Google creative labs

Fredrik Heghammar har spenderat de senaste åren i New York. Först på Google Creative Labs och sedan på byrån Anomaly. Nu har han flyttat hem till Stockholm igen och dragit igång Another Tomorrow. Han gör det tillsammans med Joe Coppard som kommer från jobbet som creative director på Protothon.
– Vi träffades på Berghs för fem år sedan när jag var programansvarig och anlitade honom som kursansvarig för att ta fram prototyper. Då jobbade med han med att driva Protothon som arrangerade olika hackathons. Sedan var han över i New York när jag jobbade där och vi pratade om att jag skulle flytta hem och starta eget. Då bestämde vi oss för att göra något ihop eftersom vi delade vi samma vision, säger Fredrik Heghammar.

Another Tomorrow ska hjälpa sina kunder att ta fram idéer och skapa prototyper under kort tid. Detta för att kunna testa om de går att genomföra och har relevans hos den tilltänkta målgruppen.
– Alla pratar om "fail fast", att jobba innovativt och iterativt. Men många organisationer är inte där än. Med min långa erfarenhet av hur organisationer ser ut och verkar kan vi på ett ödmjukt sätt hjälpa till i processen. För det finns det mycket att vinna.

Byråer, företag och andra typer av organisationer ser Fredrik Heghammar som potentiella uppdragsgivare. Förutom att ta fram prototyper ska de arrangera kurser och hackathons. Själva vill inte Another Tomorrow betrakta sig som en "byrå".
– Vi ser oss själva som facilatorer och kuratorer. Vi har ett stort nätverk av människor som vi kan ta in för olika uppdrag. Till exempel om du vill ta fram morgondagens tidning tar vi fram de som är bäst lämpade att jobba en vecka med det. Eftersom vi har korta ledtider kan vi även få med yrkesverksamma människor som kan komma in och jobba med det en dag.

Om prototyperna blir framgångsrika kan de också hjälpa till att lansera dem. Men fokus ligger inte där.

Hur kommer ni att ta betalt?
– Vi tar betalt för de tjänster vi erbjuder. Vi är konsulter helt enkelt.

Ni tar inte andelar i de produkter ni tar fram?
– Det gör vi också. Vi har redan mött produkter som vi kan få en del av kakan om vi lyckas hjälpa till.

Hur långt tycker du att svenska byråer har kommit i det här?
– Inte alls långt fram. Men nu kan vi komma in på en byrå och hjälpa till med att vara kravställare och ta fram prototyper. Vi vill gärna jobba med att lösa riktiga problem. Reklam- och kommunikationsbranschen har börjat närma sig det istället för att bara kränga. Men med det sagt har vi stor förståelse för de hinder som finns.

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

Google creative labs

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.