Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

De ska kommunicera nya Slussen

Publicerad: 24 Januari 2013, 09:27

En skiss i DBB:s kreativa lösningsförslag till nya Slussen.

Det blir DDB Stockholm som får kommunikationsuppdraget för SL:s bygge av nya Slussen. TBWA och Blomquist lämnade också anbud, men de var dyrare och ansågs inte hålla samma klass.


Ämnen i artikeln:

DDB StockholmBlomquist & CoTBWA

SL rustar inför flera större infrastrukturprojekt under åren som kommer. Det största är den planerade ombyggnationen av Slussen. Dessutom ska två förstudier göras om en utbyggnad av tunnelbanan Nacka och en spårförbindelse på sträckan Akalla-Barkaby.

Därför bestämde de sig för att de behöver en kreativ byrå som axlar huvudansvaret för kommunikationen kring projekten. Ett avrop skickades ut i höstas och ramavtalsbyråerna DDB, TBWA och Blomquist kom in med anbud.

Nu står det alltså klart att SL väljer DDB Stockholm för projektet. Avtalet löper under 2013, med möjlighet till förlängning ett år i taget fram till 31 december 2015. Att byrån vann berodde på att de var billigast och att deras kreativa lösning var den mest övertygande.

För att utvärdera byråernas arvoden begärde SL in ett fast pris för 500 timmar fördelat på olika kompetensområden. DDB Stockholms offererade pris var 432 500 kronor, Blomquists 495 000 kronor och TBWA:s 517 500 kronor.

Bland annat tar DDB 1000 kronor i timmen för en strategisk projektledare, medan Blomquist vill ha 1140 kronor och TBWA 1200 kronor. En planner kostar 900 kronor i timmen på DDB (TBWA: 1100 kronor, Blomquist: 1040 kronor). Även när det gäller AD/copy var DDB Stockholm det billigaste alternativet.

Därefter la SL till ett prispåslag baserat på byråernas lösningsförslag, referensuppdrag och teamens sammansättning. DDB Stockholm antogs kunna leverera en "mycket bra kvalitet" och fick därför 75 000 kronor i påslag. TBWA och Blomquist ansågs kunna leverera "bra kvalitet" och fick därför 150 000 kronors påslag vardera. Alltså blev DDB i den sammantagna bedömningen klart prisvärdast.

Byråns lösningsförslag, som föll SL i smaken, bygger på åtta strategiska principer. Den sammanhållande idén kallas "Heja Stockholm!" och betyder i korthet att kommunikationen ska vara entusiasmerande, med fokus på den "kollektiva ansträngningen som ligger till grund för att Stockholm och Stockholm kollektivtrafik kan växa".

SL har också upphandlat produktionsbyrå till projektet. Vinnare blev Carlsöö framför DDB.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.