onsdag29 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De ska representera Sverige i Young Lions

Publicerad: 9 maj 2019, 08:59

Tre team av unga reklamförmågor från Digital People, Volontaire och Silver ska i sommar representera Sverige i Cannes Lions.

Ämnen i artikeln:

Cannes LionsReklamYoung Lions SwedenYoung Lions

Thomas Nilsson

thomas.nilsson@resume.se


I samband med världens mest prestigefyllda reklamtävling, Cannes Lions, anordnas varje år talangtävlingen Young Lions. Innan själva huvudtävlingen hålls uttagningstävlingar i en mängd olika länder, i Sverige är det branschorganisationen Komm som ansvarar för för uttagningarna. Precis som i Cannes får deltagarna i uttagningen att utifrån en given brief ta fram en varumärkesidentitet, pr-kampanj och/eller en digital kampanj beroende på vilken kategori man tävlar i.

För att få ställa upp i tävlingen måste deltagarna vara yngre än 30 år.

Under gårdagskvällen skedde prisutdelningen till de team som kommer att representera Sverige. Nedan följer en beskrivning av de vinnande bidragen och juryns motivering. Årets jury bestod av Oskar Lübeck, vd på Bold, Josephine Wallin, cd och delägare på Le Bureau och Jenny Hagblom, vd på Volontaire.

PR: Vera Tornberg & Felicia Bik, Digital People.

Bidragsbeskrivning: Vi vill sätta Stroke-Riksförbundet i ett större sammanhang och
samtidigt visa hur vardagen kan se ut för en person som haft en stroke. Att åka
kollektivtrafik är en självklarhet för många men för en person som haft en stroke kan
det vara en stor utmaning med symptom som synbortfall, dålig balans eller försämrad
känsel, speciellt när de inte syns. Därför vill vi införa en ny symbol i kollektivtrafiken,
en symbol som borde funnits för länge sen, en symbol för dold sjukdom. Vi skapar en
kampanj och med hjälp av svenska folket försöker vi göra den till verklighet och en
självklarhet. Se bidraget här!

Juryns motivering: Livet efter en Stroke påverkar årligen vardagen för
hundratusentals drabbade. Svårigheten att ta sig fram i tillvaron är många gånger lika
stor som för dem med synliga funktionshinder. Trots det upplever många skam då de
använder en prioriterad sittplats på bussen, den speciella incheckningskön eller
handikapptoaletten. Livet blir än svårare då deras svårigheter inte alltid syns på
utsidan. Genom att introducera en ny symbol för (dold) funktionsnedsättning skapar
teamet debatt om och ökad förståelse för en av Sveriges vanligaste men mest
osynliga sjukdomar. "Från osynlig till självklar" imponerade på juryn då den på ett
enkelt men och självklart sätt inte bara tar ställning för och synliggör gruppen
strokedrabbade utan för den miljon svenskar som lever med dolda
funktionsnedsättningar.

Digitalt: Samuel Skwarski & Erik Filén, Volontaire.

Bidragsbeskrivning: Stroke är en av världens vanligaste dödsorsaker. Kan drabba
vem som helst. När som helst. Så hur vore det om vi kunde göra döden till
budskapsbärare för stroke? Med den digitala PR-kampanjen Counter Stroke tar
STROKE-Riksförbundet ett oväntat grepp om målgrupp och genomförande för att slå
igenom i en kategori där många aktörers kommunikation annars liknar varandra.
Counter Stroke placerar STROKE-Riksförbundet i centrum för det digitala samtalet
och sätter igång en dialog med det community som engagerar flest och mest online.
Genom att ta plats i spelvärlden gör vi diskussionen om stroke till en del av online-
kulturen och sänker samtidigt barriären till digitala spontangåvor.
Med det oväntade som metod, engagerar vi en grupp anhöriga som inte tidigare varit
i fokus för STROKE-Riksförbundets kommunikation och ser till att ett livsviktigt
budskap når fram – även om det betyder att mottagaren måste dö [online]. Se
bidraget här!

Juryns motivering: Hur får man ungdomar att bry sig om något som stroke? Jo man
kidnappar målgruppen där de hänger som mest förstås! Genom att överraska med
ett nytt spännande moment i sitt favoritspel och samtidigt undervisa om stroke blev
detta bidraget juryns självklara vinnare. När vi såg idéen var det så att säga "Game
over".

Design: Tobias Rehnvall & William Sörqvist, Designkontoret Silver.

Bidragsbeskrivning: Stroke är en av våra största folksjukdomar med över 25 000
insjuknande varje år. Med denna identitet vill vi förstärka Stroke-riksförbundets roll att
sprida kunskap om ämnet. Vi vill att alla ska känna igen en stroke och på så sätt
snabbt kunna agera och söka hjälp, oavsett om det händer dig själv eller någon i din
närhet. Tillsammans är vi starka. Se bidraget här!

Juryns motivering: En spännande och dynamisk identitet som med lekfullhet och
experimentlusta visualiserar de sex vanligaste symptomen av stroke. Vi i juryn föll för
denna lösning som genom sitt mångsidiga uttryck främjar det övergripande målet att
sprida kunskap om ämnet.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev