Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De skriver framtidens reklambibel

Publicerad: 8 september 2009, 08:12

Kommunikationen är död. Länge leve kommunikationen. Bloggen Please copy me blir navet när branschbibeln om framtidens kommunikation ska komma ut nästa år. – Vi har saknat en riktigt vass bok, säger Mattias Åkerberg, en av författarna.


Ämnen i artikeln:

Mattias Åkerberg

Mattias Åkerberg skriver just nu om voodoo.

Det har gått fem år sedan Christer Wiklander och Jack Hansen skrev Reklambibeln. Fem år som förändrat reklambranschen i grunden.
– Den stora generella förändringen inom kommunikation är att företagen inte längre kan skrika i megafonen. De är konsumenterna som har makten, säger  Mattias Åkerberg – copywriter på Valentin & Byhr och mannen bakom reklambloggen Please copy me – som tillsammans med Christer Wiklander ska skriva uppföljaren.

Båda har saknat ”en riktigt vass bok på svenska” som handlar om konsten att skriva reklam.
– Och eftersom ingen annan skriver den, bestämde vi oss för att göra slag i saken. Jag tror att vi har mycket att lära varandra – och andra, förklarar Åkerberg det gemensamma initiativet.

Arbetsnamnet är Reklambibeln – Nya Testamentet.
– Christer kallar den förra symboliskt för Gamla Testamentet. Legendarerna i branschen uttalar sig i den, medan den här boken ska handla om framtidens kommunikation, säger Mattias Åkerberg.

Han kan personligen bidra med nya perspektiven. För fem år sedan hade han knappt inträtt i reklambranschen.
– Nej, då gick jag på reklamskola. Jag har bara jobbat tre år i branschen.
Det är viss skillnad jämfört med Christer Wiklander. Han började i branschen redan 1968, som assistent till Leon Nordin, och har belönats med sju guldägg, nio silverägg och över femtio svenska och internationella utmärkelser.

Mattias Åkerberg är själv ett levande exempel på de nya förutsättningarna. Under den korta tid som han själv arbetat som copywriter har hans blogg Please copy me har blivit en samlingspunkt för många av branschens ledande copywriters. Runt 700-800 personer besöker dagligen bloggen, berättar han.
Och i skrivandet finns ingen anledning att gå över ån efter vatten.
Bloggen ska utgöra det interaktiva navet i författandet av den nya Reklambibeln.

Bloggen lyfts samtidigt upp och får en egen domän: www.pleasecopyme.se.
– Vi har tänkt använda sajten som ett slags bollplank under arbetet. Allt förändras ju så snabbt och det är lite risky att skriva en bok nuförtiden. Man måste i alla fall måla med stora penseldrag. Ett verktyg som Twitter kanske heter något annat om ett par år.

Webben får också en ren praktiskt funktion eftersom Reklambibeln också ska fungera som en föränderlig handbok som hela tiden lever i takt med tiden.
– Vi räknar med en målgrupp på runt 1000 personer, kärnan bland dem som arbetar som copywriters i Sverige.

Har nätet ändrat förutsättningarna för bra copy, just copyhantverket känns ju verkligen klassiskt? En bra text är alltid en bra text.
– Absolut. Jag ställer mig också ibland frågande till definitionen av webbcopy. Skillnaden är inte så stor, det är bara de dramaturgiska förutsättningarna som är lite annorlunda.  Men i grunden handlar det om att kunna skriva intresseväckande.

Vad jobbar du själv med för kampanj just nu?
– Jag håller på med en kampanj för Världskulturmuseet i Göteborg. Det är en voodoo-utställning som har premiär om en vecka. Vi gör en integrerad kampanj, allt från dr till radio. Det genomgående temat är nålar.

Please copy me får ny adress.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Mattias Åkerberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News