Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"De snyltar på vårt namn"

Publicerad: 6 maj 2010, 15:19

Affärsidén är att ta in bidrag till behjärtansvärda ändamål. Men bakom kampanjerna för utsatta barn och ett narkotikafritt Sverige står i själva verket Pool Media AB. De hade förra året en vinstmarginal på 21 procent. – Vi är lika affärsmässiga som vilket företag som helst, säger Morgan Falk, vd för Pool Media i Örebro.


truefalse

Per Johansson, generalsekreterare på RNS

Bakom det som telefonförsäljarna beskriver som organisationer som verkar bland barn och ungdom står i själva verket ett marknadsföringsbolag med en sällsynt god lönsamhets­utveckling. De senaste fem åren har Pool Media i Örebro gjort 76,5 miljoner i vinst.

När nykterhetsorganisationen IOGT:s tidning Accent för några veckor sedan skrev om Pool Medias affärsmetoder kontrade bolagets vd Morgan Falk med att Accent var en ”fjuttidning”. Till Resumé säger han att deras kampanjarbete ”inte bedrivs ideellt utan professionellt”.
– I min värld finns i stort sett inga ideella organisationer kvar, säger Morgan Falk.

Men kritiken mot Pool Media kommer från många håll. RNS, Riksförbundet narkotikafritt samhälle, som startades 1969, blandas ideligen ihop med Pool Medias ENS, Ett narkotikafritt Sverige.
– De har som affärsidé att namnmässigt lägga sig så nära en befintlig organisation som möjligt. Det är renommé­snyltning, eller så nära man kan komma. De lägger sig precis på gränsen. Och vi får hela tiden samtal från folk som blandar samman ENS och RNS, säger Per Johansson, generalsekreterare på RNS.

Tidigare har RNS övervägt att driva rättssak mot Pool Media.
– Men för en liten organisation krävs det en stor insats för att göra det, och det är ändå inte säkert vi skulle få rätt. Allt som är osmakligt behöver inte vara olagligt, säger Per Johansson. 
Det som telefonförsäljarna beskriver som organisationen ENS är i själva verket bolaget Pool Media ENS AB.

Företag som betalar 2 500 kronor får tidningen Respons, en drogpolicy, blir omnämnda i en tackannons i lokaltidningen och kan få drogrådgivning. Men de större företagspaketen är betydligt dyrare.
– Jo, Respons skriver om narkotikafrågor. De brukar rewrita vår tidning Narkotikafrågan. Ibland har de till och med tagit artiklar rakt av, säger Per Johansson.

Pool Media har också ett samarbete med Hem och Skola. För deras räkning tar de in bidrag till Rökfri ungdom och Noll tolerans mot mobbning.
– Riksförbundet hade en svacka runt 2003, då inledde vi ett samarbete med Pool Media och det har fortsatt. Det sitter 50 säljare i Örebro och jobbar för oss. De ringer företag och tar in bidrag, säger Paula Skånberg, vice ordförande i Riksförbundet Hem och Skola, RHS.

I Rökfri ungdom har de knutit upp kända idrottsstjärnor som affischnamn, som Peter Forsberg, Caroline Klüft och Charlotte Kalla.
– Det är vi som bestämmer innehållet i kampanjerna, ­säger Paula Skånberg.
Men på samma sätt som med ENS och RNS blandar många företag och personer ihop Rökfri ungdom med A Non Smoking Generation/En Rökfri generation.

Det Pool Media drar in i bidrag bekostar Rökfri ungdoms och Noll tolerans mot mobbningskampanjer på skolorna, säger Paula Skånberg.
– Inkomsterna bekostar drift och utveckling av kampanjerna. Överskottet går tillbaka till oss. Det är inte privatpersoner som plockar ut några pengar.

Hur det ekonomiska avtalet mellan Pool Media och Hem och Skola ser ut vill ingen av parterna gå in på. Men av årsredovisningen framgår att Hem och Skola Utveckling AB betalade 38,3 miljoner för ”övriga externa kostnader”, det vill säga till Pool Media, under år 2008. Kvar som resultat för Hem och Skola blev det 1,2 miljoner.
– Jag är en engagerad förälder, och vi är en ideell ­organisation. Jag vet att folk har åsikter om Pool Medias vinstuttag, om deras hus och bilar. Men vi varken kan eller bör uttala oss om deras affärsverksamhet, ­säger hon.

Morgan Falk, vd för Pool Media, säger att de enbart ”sköter den affärsmässiga biten”.
– Vi jobbar med marknadsföring, fakturering och bokföring. Om du tar Riks­organisationen för utsatta barn så är vi inte alls inne på hur man jobbar.

Men bakom ”organisationen” finns ju ert bolag Pool Media ROFUB AB?
– Ja, vi sköter det affärsmässiga. Men verksamheten sköts av ett företag som heter Dahl & Dahl. Vi har inget med kampanjerna att göra.
– Vi är heller ingen insamlingsorganisation. Vi är lika affärsmässigt som vilket före­tag som helst.

Men varför utger ni er för att vara en organisation när det är ett bolag som samlar in pengar?
– Det tar onödig tid att förklara att vi är bolag. De flesta företag förstår det. Det framgår av fakturan att det är ett aktiebolag, säger Morgan Falk.

Artiklarna i tidningen Accent har han inte läst, men hört talas om, säger han.
– Men det är så mycket osakliga påhopp och dumt snack. Vissa är avundsjuka på oss. Vi har högst lönsamhet i telemarketingbranschen.

I dag är de 150 anställda på Pool Media.
– Men det finns plats för 180 i det nya kontorshuset, säger Morgan Falk.

Janne Sundling

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.