Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De städar fram sin reklam

Publicerad: 10 maj 2013, 11:39

Framstädad gatureklam

Med hjälp av schablon och högtryckstvätt lägger Maries Puts och Städ ut sin reklam på Stockholms gator. Men om det är lagligt är ännu oklart.


– Vi har blivit polisanmälda, så nu väntar vi på vad resultatet blir, säger ägaren till Maries Städ och Puts, Jean-Paul Flourié. Men vi tar ju bara bort smuts så jag vet inte vad som skulle kunna vara olagligt.

Med hjälp av en schablon och en högtryckstvätt städar firman fram sin reklam på gatorna. Idén fick Jean-Paul Flourié när han letade efter produkter för att utöka sin verksamhet.

– Jag hittade en bild på ett företag som hade gjort rent en betongvägg och lämnat sin signatur för att andra skulle se vilka som gjort jobbet, säger han. Och då tänkte jag att det där borde fungera även här i Stockholm.

Men väggar är inget Maries Puts och Städ vill sätta sitt märke på. Då blir det alldeles för likt klotter.

– Jag har drivit den här firman i 20 år och vill inte smutsa ner ryktet med att förknippas med klotter, säger Jean-Paul Flourié.

Tidningen The Economist gjorde en liknande kampanj förra året så man tvättade fram sitt reklambudskap på de vita strecken på övergångsställen med samma metod. Även då blev tilltaget polisanmält, det verkar som om fallet är nedlagt.

För Maries Puts och Städ har i alla fall kampanjen resulterat ett par nya kunder.

– Lite uppmärksamhet har vi fått, och det är ju roligt, säger Jean-Paul Flourié.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.