Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De utmanar byråerna i Counter-Strike

Publicerad: 12 april 2016, 13:01

Guldgibbet är turneringen där Sveriges reklambyråer tävlar om vilka som är bäst i datorspelet Counter-Strike.


Ämnen i artikeln:

ReklambranschenE-sportGuldägget

Den 20 april äger reklambranschens stora kväll rum; då är det nämligen dags för Guldägget. Men två dagar innan äger en annan prestigefull tävling rum. För första gången arrangeras Guldgibbet – turneringen där reklambranschen får mäta sina krafter i det klassiska datorspelet Counter-Strike. Bakom initiativet står ett gäng entusiaster på Garbergs.

– Jag, William "elling" Löthman och Sedir "lottakoalabjörn" Ajeenah har spelat Counter-Strike sedan barnsben och tänkte att det vore kul att samla lite vänner och bekanta från branschen. Tack vare gänget på Inferno Online och Clutch kommer vi få göra upp på den bästa tänkbara platsen, säger Mattias "frank" Alfborger, interaktiv art director på Garbergs i en kommentar.

Lagen som hittills är klara för Guldgibbet är ANR BBDO, Forsman & Bodenfors, Åkestam Holst, Wenderfalck, Kod & Form, Berghs, Garbergs, Oakwood, M&C Saatchi och Perfect Fools.

Tuneringen anordnas på Stockholm E-sport Arena vid Odenplan i Stockholm och kommer att livesändas på streamingplattformen Twitch. Partners är också Inferno Online, Clutch, klädmärket DRKN och hipsterölet Pabst Blue Ribbon.
– Vi tycker det är att jättekul att reklamvärlden upptäcker gaming och esport. Vi är glada över att kunna presentera Counter-Strike-­legendaren Fabian "blomstar" Åkermark och Quake- och reklamräven Niclas "Nixon" Carlsson (tidigare Garbergs och Lowe Brindfors, numera manusförfattare och delägare på FLX) som kommentatorer på livestreamen, säger Andreas Gillberg, vd på Clutch.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.