Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

De vann Guldlådan

Publicerad: 17 November 2009, 09:00

Igår korades vinnarna av Postens dr-tävling Guldlådan. Följande byråer tog hem priserna.


Ämnen i artikeln:

Guldlådan

Le Bureaus Weed-o-gram tog hem guld.

KREATIVITET B2B

GULD
Kampanj: Weed-O-Grammet
Byrå: Le Bureau
Uppdragsgivare: TV6
Arbetsgrupp: Projektledare: Gustaf Sehlstedt. Art Director: Jonas Wittenmark, Tobias Carlson. Copywriter: Jonas Wittenmark, Tobias Carlson, Claes Kjellström. Produktionsledare: Nina Malén. Original/Formgivare: Stefan Raabe.
Motivering: SKÖÖÖÖNT

SILVER
Kampanj: Tillbaka till avsändare
Byrå: Smith International
Uppdragsgivare: Smith International

BRONS
Kampanj: Seminarieinbjudan Almedalen
Byrå: Sturm & Drang Reklambyrå
Uppdragsgivare: Majblommans Riksförbund

KREATIVITET B2C

GULD
Kampanj: Konsuln
Byrå: Lowe Brindfors
Uppdragsgivare: Folkoperan - Konsuln
Arbetsgrupp: Projektledare: Marie Klinte. Art Director: Petter Lublin, Kalle dos Santos. Copywriter: Martin Ericson. Produktionsledare: Cecilia von Uexküll. Original/Formgivare: Margaretha Ekstrand-Almér. Planner: Mehrnaz Bejne.
Motivering: Att tvinga gästerna ta seden dit man kommer gör denna inbjudan till en tänkvärd preview av livet - både på och vid sidan av scenen.

SILVER
Kampanj: Vart tar 100 000 kondomer vägen i sommar?
Byrå: Ester
Uppdragsgivare: LAFA - Enheten för sexualitet och hälsa

BRONS
Kampanj: Uteliggarkuvertet
Byrå: Goss
Uppdragsgivare: Göteborgs Räddningsmission

ODR

GULD
Kampanj: Arken Zoo
Byrå: Dragster
Uppdragsgivare: Arken Zoo
Arbetsgrupp: Projektledare: Freddy Olsson, Linda Delersjö. Art Director: Anna Axelsson, Caspar Ekwall. Copywriter: Catja Björklund, Maria Melkersson. Produktionsledare: Petter Jarenskog, Therese Olander. Original/Formgivare: Jessica Nilsson, David Hede. Övriga: Martin Johansson.
Motivering: Med en målgrupp som är svår att segmentera blir ODR ett smart medieval. Resultat som dubbla dagskassor och ökad kännedom är svårslaget. Ett enkelt och tydligt formspråk gör det lätt att hitta det som är relevant för mottagaren; allt från koppel till vattenpest. Kombinera det med en tonalitet som träffar rätt i hjärtat hos alla djurälskare så har du en vinnare. Det känns verkligen att Arken Zoo älskar djur och det älskar vi.

SILVER
Kampanj: Hälsans Hus Breared
Byrå: Närsjukvårdens Kommunikationsteam
Uppdragsgivare: Närsjukvården Landstinget Halland

BRONS
Kampanj: 3Mobilt Bredband - Gatuskylten
Byrå: ONE Direct
Uppdragsgivare: 3

LOJALITET

GULD
Kampanj: SJ Prio - Ett kundprogram med poäng
Byrå: MRM Starsky
Uppdragsgivare: SJ
Arbetsgrupp: Projektledare: Markus Thiel. Art Director: Fredrik Hildebrand. Copywriter: Johan Söderberg, Anders Berg. Produktionsledare: Catharina Fagerlund, Elin Sillen. Original/Formgivare: Karin Johanson, Nathalie Ellis. CD: Johan Blomström.
Motivering: Det är en tuf-tuff marknad. Men genom långsiktigt arbete med smart kommunikation lyckas ni skapa ett program som går som på räls. Raka spåret mot riktigt lojala kunder. Stort grattis till SJ Prio!

SILVER
Kampanj: Åhléns Klubb
Byrå: Kaplan RM
Uppdragsgivare: Åhléns

BRONS
Kampanj: Din guide till nästa smultronställe
Byrå: Smicker
Uppdragsgivare: Svenska Turistföreningen

REKLAMSKOLOR

GULD
Kampanj: Den pratande galgen
Reklamskola: Berghs School of Communication
Arbetsgrupp: Sara Boisen, Felix Holfve, Carl Bachmann, André Brink.
Uppdragsgivare: babyshop.se
Motivering: Idén är enkel och klockren. Rosa och ovanlig, dimper den ner i brevlådan och får mottagaren att le och öppna det annorlunda kuvertet. Det här är galghumor på ett sympatiskt sätt, som samtidigt profilerar babyshop.se på ett smart sätt. Årets vinnare i Guldlådan, kategorin Reklamskolor går till Sara Boisen, Felix Holfve, Carl Bachmann, André Brink på Berghs School of Communication för deras bidrag "Den pratande galgen". Grattis!

SILVER
Kampanj: Den alternativa pensionen
Reklamskola: Berghs School of Communication
Arbetsgrupp: Linus Nyström Bertholdsson, Viktor Waldås, Erik Dolk, Elisabet Fischer.

BRONS
Kampanj: Grejen med barn är.
Reklamskola: Berghs School of Communication
Arbetsgrupp: Jeremy Phang, Marcus Sjögren, Magnus Winqvist.

EFFEKT B2B

GULD
Kampanj: Ansökningsbrev
Byrå: Sturm & Drang Reklambyrå
Uppdragsgivare: Majblommans Riksförbund
Arbetsgrupp: Projektledare: Markus Eriksson. Art Director: Björn Eklind, Åke Brattberg, Lisa Sandström. Copywriter: Joseph Engman, Olof Gustafsson. Produktionsledare: Katarina Klofsten. Original/Formgivare: Malin Algotsson.
Motivering: Juryns glada skratt, visade oss vägen till en riktig DR-skatt! För vem drar igen dörren till säljaren med skostorlek 34 och utbildning vid dagiset Blåsippan? Inte många, avslöjar resultatet av denna charmiga kampanj. Grattis Majblomman! Ni fick oss att öppna dörren till våra hjärtan på vid gavel!

SILVER
Kampanj: De brand- och vattenskadade breven
Byrå: Mecka
Uppdragsgivare: Nexans

BRONS
Kampanj: Lansering av nya GP.se
Byrå: Gadd
Uppdragsgivare: Göteborgs-Posten

EFFEKT B2C

GULD
Kampanj: Rekrytering 2009
Byrå: DDB Stockholm
Uppdragsgivare: Försvarsmakten
Arbetsgrupp: Projektledare: Thomas Brenemark. Art Director: Fredrik Lund, Fredrik Simonsson, Simon Mogren. Copywriter: Linus Östholm, Patrick Dry, Magnus Jakobsson. Produktionsledare: Tina Munck. Webb: Pontus Kindblad. Original/Formgivare: Pärmartin Jonsson. Faktor: Anna Hellenberg.
Motivering: Smart, kreativ kommunikation leder ofta till strålande resultat. Hur många ord innehöll den förra meningen? Grattis Försvarsmakten!

SILVER
Kampanj: Make up your mind
Byrå: Lowe Brindfors
Uppdragsgivare: Nordiska Kompaniet

BRONS
Kampanj: Uteliggarkuvertet
Byrå: Goss
Uppdragsgivare: Göteborgs Räddningsmission

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Guldlådan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.