Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

De vann Månadens Film 2010

Publicerad: 15 februari 2011, 15:30

I filmkategorin av Resumés tävling Månadens Film 2010 går segern till Palladium Film.


Ämnen i artikeln:

PalladiumMånadens kampanj 2010

Glada miner på Palladium Film som här prisas av Resumés chefredaktör Viggo Cavling. Foto: Björn Elgstrand.

På produktionsbolagssidan segrade Palladium överlägset med mer än dubbelt så mycket poäng som tvåan Adamsky. Förklaringen ligger i hårt arbete säger Johan Rudolphie, vd för Palladium.
– Vi har kommit överens om att det ska vara roligt att jobba. Om man är duktig på det man gör blir det också roligt.

Men framgångarna kan också ses som ett kvitto på att bolaget har gått rätt väg. För två år sedan genomgick Palladium en omstruktureringsprocess. De gjorde sig av med postproduktionen och 3D-verksamheten och fokuserade på regi och produktion. Det gjorde att byrån gick från 25-30 medarbetare till ett 15-tal.

– Vi bestämde oss för att vi vill skapa film och utveckla oss i det, säger Johan Rudolphie.
Samtidigt startade de en process för att höja kreativiteten hos regissörerna och strukturen hos producenterna.

– Vi tog en ordentlig vända om vad kreativitet egentligen är. Och kom fram till att det jobbas lite för mycket som ”one man show”. Vi vill gärna se oss som ett team.

Hur blir man kreativ?
– Utan friktion finns ingen värme brukar jag säga. Man måste våga ta ut svängarna, men också utmana de idéer som ligger på bordet, säger Johan Rudolphie.

– Vi är väldigt aktiva bollplank mot kreatörerna. Alla skulle tjäna mer på att man jobbare tajtare ihop även före pitcherna.

Palladium har idag två olika avdelningar, en som jobbar mot byråer och en mot annonsörer direkt.
– Det är olika processer. Byråer vet vad de vill ha och är vana  vid att göra film. Annonsörer, som kanske inte är så vana att göra film, behöver ett annat mottagande.

Men Palladium är inte en reklambyrå:

– Vi kan inte göra ett byråarbete. Vi gör bra, rörlig kommunikation. Där det lyckas bäst är när kunden har en stark marknadsavdelning och tydlig vision om vad de vill säga. Är det en större kund så försöker vi ofta få dem att ta en egen byråkontakt, säger Johan Rudolphie.

King var en av de byråer som hoppade av Månadens kampanj i våras, men innan dess hann de skrapa ihop tillräckligt med poäng för att ta hem reklambyråsegern i Månadens Film 2010, med F&B, som inte heller tävlat sedan mars månad, hack i häl.

Läs mer

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.