Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De vann Månadens Print 2010

Publicerad: 10 februari 2011, 20:43

WW\TBWA tar hem segern när totallistan för Månadens Print 2010 räknas samman. Totalt placerar sig byrån på tio i topp-listan i tre kategorier: förutom print även film och radio.


WW/TBWA får diplom av Resumés chefredaktör Viggo Cavling. Foto: Björn Elgstrand.

– Det är jätteroligt såklart. Samtidigt ska man ha klart för sig att många duktiga byråer inte tävlat under en stor del av året., säger Robert Schelin, vd för WW\TBWA.

– Men det är ändå roligt att vinna den hedrande tävlingen Månadens Kampanj.

Waters Widgren\TBWA är en av de byråer som synts mycket i Månadens under året. Förutom att de toppar Printkategorien som den mest belönades byrån i tävlingen under 2010 kommer de trea på Månadens Filmtoppen och på delad niondeplats på i Månadens DR.

Det gör Robert Schelin ännu gladare:

– Det visar på att vi är breda. Vi har en bred ansats i våra jobb och vi har bred kompetens på byrån, säger han.

– Grunden till en bra placering i flera mediekategorier visar att man har ett bra kanaloberoende grundkoncept.

Han gläds också för att de belönats mycket med kunderna Svenska Spel ”vår äldsta kund” och Cancerfonden ”vår viktigaste kund”. En anan kund han vill lyfta fram är Centerpartiet.

– Det är bland det svåraste jag har gjort under min 20 år i branschen. Det är väldigt komplext och väldigt många avvägningar. De kom till oss och sa: ”Vi vill inte vinna en enda kreativ tävling. Vi vill vinna valet.”.

Men för reklambyråer är det viktigt att vinna tävlingar?

– Tävlingar är alltid viktigt. Vi vet att bra idéer ger kunden bättre affärer. Att vinna tävlingar ger också självsäkerhet och glädje internt. Talangerna vill jobba på stora byråer som vinner tävlingar.

Vad är nyckeln till att göra bra reklam?

– Oj… Visste jag det vore jag väl Bosse Rönnberg. Det är hårt arbete. Det finns inget hokus pokus i detta. Det är förmåga till förståelse för kunden och uppdraget, hårt arbete och bra medarbetare. Det är hela grejen. Och att man har kul såklart. För det här är ju världens bästa jobb.

Ni har ju uppenbarligen lyckats bra i print i år. Vad är nyckeln till bra printreklam då?

– Annonsering är ganska avslöjande. Ett väldigt hårt och lite elakt medium. Du har extremt kort tid på dig och få sinnen att spela med. Du måste vara väldigt skarp. Det handlar mycket om att förenkla budskapet och förtjäna uppmärksamheten.

Vilken av era kampanjer under 2010 är du nöjdast med?

– Centerpartiet, faktiskt. Det samarbetet är jag mest nöjd med. Det är så oerhört komplext att göra politisk reklam. Där hade reklamen en stor roll internt. Vi lyckades göra kommunikation av kärnan i politiken och på så sätt mobilisera de interna krafterna i partiet.

Hur ska ni fira detta?

– VI ska ta emot herr Cavling och ödmjukt glädja oss. Sedan ska vi jobba, tror jag, och göra ännu bättre reklam under 2011.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.