Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

De vann Månadens Radio 2010

Publicerad: 15 Februari 2011, 14:31

Goss toppar åter listan över mest belönade byråer i Månadens Radio. – Jätteroligt, säger Johan Good, projektledare.


Ämnen i artikeln:

GossMånadens kampanj 2010Månadens Radio

Glad Goss-kvartett efter vinsten i Resumés Månadens Radio 2010. Från vänster: Ulrika Good, Johan Good, Gunnar Skarland och Fredrik Toreskog. Längst fram Resumés chefredaktör Viggo Cvling med sin son. Foto: Björn Elgstrand.

För några år sedan toppade Goss listan över mest belönade i Månadens radio. Nu gör de om bedriften med Honesty, Berntzon Bylund och Valentin Byhr hack i häl.

Vad är nyckeln till bra radioreklam?
–Den generella regeln med enkla och tydliga idéer är ännu viktigare i just radio. Man får inte krångla till det och babbla till det för mycket, säger Johan Good.

Radio är ett ofta utskällt medium som brottas med låg status. Men Johan Good ger inte mycket för snacket om ful-medier och finmedier.

– Man ska göra sitt idéarbete lika noggrant som vanligt.

Tvärtom är radio ett medium med oanad potential: Om man lyckas göra ut en tydlig och bra idé så att den landar riktigt bra i lyssnaren blir det till film i mottagarens hjärna.

Varför har det då så låg status?
– Det är lätt och billigt att producera, vilket kan vara en fälla. Mycket av det man hör på radio är inte gjort av en reklambyrå utan av kanalerna själva som vill sälja tiden, säger Johan Good.

– Men radio kräver samma insats som film av kreatörerna om det ska bli bra. Det är inte bara att skicka över ett manus, man behöver vara där och delta i regiarbetet.

Många klagar på att själva mediet, kommersiell radio är en skräpig och skränig omgivning att annonsera i. Det tycker Johan Good är orelevanta argument:

– Det ligger i mediets natur. För oss gäller det att hantera det och göra  reklam som avviker mot den miljö som finns.

Andra klagar på att reklamkreatörer inte själva lyssnar på kommersiell radio och därför inte kan mediet. Lyssnar du på kommersiell radio?
– Ja. Jag pendlar sex mil om dagen med bil varje dag. I bilen lyssnar jag.

– Jag har heller ingen ”reklam, nej tack”-skylt på brevlådan.

Bland produktionsbolagen vinner Flickorna Larsson med relativt god marginal till tvåan TMP och trean Delorean.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.