Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

De vann reklamfajten i Super Bowl

Publicerad: 7 Februari 2011, 08:58

Biltillverkarna och rabattkupongsföretaget Groupon vann Super Bowl 2011. Förutom Green Bay Packers som slog Pittsburgh Steelers med 31-25.


Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Det var roligare förra året, hävdar Wall Street Journal. Medan New York Times tror att reklambranschen måste tänka mer på sitt språk och alla sexanspelningar i reklamen.

Årets Super Bowl var med andra ord som vanligt. Reklamen var det stora samtalsämnet vilket är vitsen med att köpa reklamtid under finalen. TBWA Chiat/Days kreative chef Rob Schwartz fick mycket uppmärksamhet för sitt Twitterinägg "The $3M brands spend on Super Bowl spots isn't only for the spots. It's the price a brand pays to be in the cultural conversation" .

Redan på förhand var Vokswagen Passats reklam, gjord av Deutsch/LA, med den lille kämpande Darth Vader en succé. Filmen fanns på Youtube i onsdags har redan haft 13 miljoner visningar

</div><p>Men den film som fick de sociala medierna att skaka var en storslagen/pompös film, signerad Wieden + Kennedy, för Chrysler där Eminem hyllar arbetarstaden Detroit.  </p><div class="movie-player"><iframe allowfullscreen="1" frameborder="0" height="299" src="http://www.youtube.com/embed/SKL254Y_jtc" title="YouTube video player" width="468" /></div><p>På<a href="http:// http//brandbowl2011.com/?p1=Upbox_links" target="_self"> Brandbowl</a> rankades hur mycket och på vilket sätt folk diskuterade Super Bowlreklamen på Twitter. Och enligt Brandbowl vann Chryslerreklamen följd av Volkswagen.</p><p>Trea var de betydligt mer kontroversiella, men roliga, filmerna, gjorda av CP+B, från rabattkupongföretaget Groupon. Bland annat beklagar <b>Elizabeth Hurley</b> avverkningen av Brasiliens regnskogar men påpekar sedan att inte all ”deforestation” är dålig och att man kan få halva priset på ”brazilian wax” via Groupon.  </p><div class="movie-player"><iframe allowfullscreen="1" frameborder="0" height="299" src="http://www.youtube.com/embed/n6rZz1wOtTw" title="YouTube video player" width="468" /></div><p>Chevrolets reklam, av Goodby Silverstein &amp; Partners, kom fyra på twittertoppen. Kanske beroende på blinkningen till Facebook.  </p><div class="movie-player"><iframe allowfullscreen="1" frameborder="0" height="299" src="http://www.youtube.com/embed/eUHDFafqykI" title="YouTube video player" width="468" /></div><p>Först på femte plats kom Best Buys stjärnspäckade reklam med <b>Justin Bieber</b> och <b>Ozzy Osbourne</b> i Tronmiljö. <span lang="EN-US">CP+B har gjort reklamen.</span> </p><div class="movie-player"><iframe allowfullscreen="1" frameborder="0" height="299" src="http://www.youtube.com/embed/OChoh7um9mM" title="YouTube video player" width="468" /></div>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.