Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 12 oktober 2011, 14:16
Tio storuppdrag till åtta olika byråer. Det är resultatet när vårens och sommarens reklamuppdrag har landat hos nya byråer. Och fler nya samarbeten är på gång i höst när minst tio uppdrag söker ny byrå.
truefalse
Findus gick till King, Audi valde Åkestam Holst, Proviva Storåkers McCann och Försäkringskassan till Lowe Brindfors.
Hösten har hunnit halvägs och flera stora reklamuppdrag har landat hos nya byråer. Resumé har gjort en sammanställning av uppdragen och en uppskattning av vad de är värda i byråintäkt.
Försäkringskassan Myndighetens offentliga upphandling avgjordes i september, och på reklamsidan tog Lowe Brindfors hem uppdraget som tidigare har legat hos Garbergs. Upphandlingen för reklambyråtjänster avser ett avtal på två år med möjlighet till förlängning, ett plus ett år. Tvåårsperioden är värd 20–25 Mkr.
Findus Efter en utdragen process med bland annat ett byte av marknadschef gick King vinnande ur striden om Findus reklammiljoner. På tur står ett stort strategiarbete innan det nya samarbetet börjar synas i form av kampanjer.
På färdigmat är Findus giganten och investerade över 48 miljoner kronor i medier 2010. Uppdraget beräknas vara värt 25–30 Mkr årligen.
Hemköp När de båda Axfoodkedjorna Vi och Hemköp går samman krävs det en rejäl satsning på reklamen. Garbergs tog hem uppdraget strax efter sommaren och nu väntar ett ökat tryck för att ta andelar från ICA och Coop. År 2010 investerade Hemköp 48 miljoner i medier, enligt Sifo Reklammätningar.
Arvodet uppskattas till 5–10 Mkr.
Cylinda Vitvarutillverkaren Cylinda lade inte många kronor på reklam i fjol. Det kommer att ändras sedan de har valt Klirr som reklambyrå.
– Vår kommande satsning blir den överlägset största i Cylindas historia, sade vd:n Henrik Aronsson till Resumé för två veckor sedan.
Audi Stenström Redcell tappade sin bilkund i slutet av sommaren till Åkestam Holst.
Räknat i medieinvesteringar har Audi med 90 Mkr legat nästan exakt på samma nivå som konkurrenterna: BMW 91 Mkr och Mercedes 86 Mkr.
Media Markt och Falcon DDB har lyckats ro hem två tunga uppdrag. Media Markt fick de direkt av marknadschefen Johan Rosenblom och cd:n Björn Rietz.
Falconuppdraget tog de hem i kamp med 5–6 andra byråer. Men Åkestam Holst sitter alltjämt på Carlsbergs övriga varumärken. Hela Carlsbergs konto beräknas till 60 Mkr.
Media Markt är en av de tyngsta i medieinvesteringar. År 2010 investerades över 414 miljoner kronor. Många av investeringarna är dr samt annonser som görs inhouse.
Blocket och Chalmers CP+B Europe har på kort tid kunnat presentera två kunder: Blocket och det i pengar mindre värda uppdraget för Chalmers. För byrån gäller det att täcka upp för förlusten av storkunden Burger King.
Proviva Efter åtta år tillsammans med Malmöbaserade AAA valde Proviva Storåkers McCann.
Målet är nu att expandera i Sverige och på sikt även ute i Europa.
Kontot var värt cirka 1,5 Mkr innan Danone gick in som majoritetsägare.
Poolia bestämde sig för att lämna Volt efter två år och söka lyckan tillsammans med en ny byrå. Valet föll på King, som kommer att vara företagets strategiska samarbetspartner. Som produktionsbyrå valde de Hangar.
Fredrik Thambert