Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

De vann toppitcherna

Publicerad: 12 Oktober 2011, 14:16

Tio storuppdrag till åtta olika byråer. Det är resultatet när vårens och sommarens reklamuppdrag har landat hos nya byråer. Och fler nya samarbeten är på gång i höst när minst tio uppdrag söker ny byrå.


Ämnen i artikeln:

KingStoråkers McCannProvivaFörsäkringskassanLowe BrindforsAudi

truefalse

Findus gick till King, Audi valde Åkestam Holst, Proviva Storåkers McCann och Försäkringskassan till Lowe Brindfors.

Hösten har hunnit halvägs och flera stora ­reklamuppdrag har landat  hos nya byråer. Resumé har gjort en sammanställning av uppdragen och en  uppskattning av vad de är värda i byråintäkt.

Försäkringskassan
Myndighetens offentliga upphandling avgjordes i  september, och på reklamsidan tog Lowe Brindfors hem uppdraget som  tidigare har legat hos Garbergs. Upphandlingen för reklam­byråtjänster  avser ett avtal på två år med möjlighet till förlängning, ett plus ett  år. Tvåårsperioden är värd 20–25 Mkr.

Findus Efter en utdragen process med bland annat ett byte av  marknadschef gick King vinnande ur striden om Findus reklammiljoner. På  tur står ett stort strategiarbete innan det nya samarbetet börjar synas i  form av kampanjer.
På färdigmat är Findus ­giganten och investerade över 48 miljoner kronor  i medier 2010. Uppdraget beräknas vara värt 25–30 Mkr årligen.

Hemköp När de båda Axfoodkedjorna Vi och Hemköp går samman krävs  det en rejäl satsning på reklamen. Garbergs tog hem uppdraget strax  efter sommaren och nu väntar ett ökat tryck för att ta andelar från ICA  och Coop. År 2010 investerade Hemköp 48 miljoner i medier, enligt Sifo  Reklammätningar.
Arvodet uppskattas till 5–10 Mkr.

Cylinda Vitvarutillverkaren Cylinda lade inte många kronor på  reklam i fjol. Det kommer att ändras sedan de har valt Klirr som  reklambyrå.
– Vår kommande satsning blir den överlägset största i Cylindas historia, sade vd:n Henrik Aronsson till Resumé för två veckor sedan.

Audi Stenström Redcell tappade sin bilkund i slutet av sommaren till Åkestam Holst.
Räknat i medieinvesteringar har Audi med 90 Mkr legat nästan exakt på  samma nivå som konkurrenterna: BMW 91 Mkr och Mercedes 86 Mkr.

Media Markt och Falcon DDB har lyckats ro hem två tunga uppdrag. Media Markt fick de direkt av marknadschefen ­Johan Rosenblom och cd:n Björn Rietz.

Falconuppdraget tog de hem i kamp med 5–6 andra byråer. Men Åkestam  Holst sitter alltjämt på Carlsbergs övriga varumärken. Hela Carlsbergs  konto beräknas till 60 Mkr.

Media Markt är en av de tyngsta i medieinvesteringar. År 2010  investerades över 414 miljoner kronor. Många av investeringarna är dr  samt annonser som görs inhouse.

Blocket och Chalmers CP+B Europe har på kort tid kunnat  presentera två kunder: Blocket och det i pengar mindre värda uppdraget  för Chalmers. För byrån gäller det att täcka upp för förlusten av  storkunden Burger King.

Proviva Efter åtta år tillsammans med Malmöbaserade AAA valde Proviva Storåkers McCann.
Målet är nu att expandera i Sverige och på sikt även ute i ­Europa.

Kontot var värt cirka 1,5 Mkr innan Danone gick in som majoritetsägare.

Poolia bestämde sig för att lämna Volt efter två år och söka  lyckan tillsammans med en ny byrå. Valet föll på King, som kommer att  vara företagets strategiska samarbetspartner. Som produktionsbyrå valde  de Hangar.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.