Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De vann Young Lions Sverige

Publicerad: 27 april 2016, 08:27

Här är vinnarna i årets tävling.

Foto: Pressbild

Igår avgjordes vilka svenskar som får tävla i Young Lions i Cannes. Här är vinnarna.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsYoung Lions SwedenKOMMYoung Lions

Young Lions är tävlingen för unga kreatörer (18-30 år) som jobbar på byrå. De bästa från varje lands möts under Cannes Lions och tävlar i olika kategorier.

Från Sverige deltar tre team i årets tävling. Dessa är:

Design
Tobias Rehnvall och Ida Sjöstrand, Silver.
Bidrag: Grafisk identitet Fältbiologerna 2016
Motivering: En stark idé som visar hur Fältbiologerna fokuserar och ringar in viktiga detaljer i vår natur samtidigt som de zoomar ut i ett större perspektiv och blickar ut mot framtiden och världen. Identiteten är funktionell, dynamisk och lekfull och fångar verksamheten och dess värderingar. Hantverket är väl utfört med fina detaljer i typografi och symboler. Tydlig redovisning av hur identiteten uppträder i olika media skapar förtroende för detta designförslag. En stor eloge till ett välförtjänt 1:a pris!

Cyber
Fanny Svensson och Alexander Rehnby, Saatchi & Saatchi
Bidrag: @klimatet – Naturens röst i miljödebatten
Motivering: Det här teamet är riktigt värdiga vinnare i kategori Cyber. Inte nog med att idén är smart, vi låter klimatet prata själv till oss via sociala medier. Men det svåra är att hitta en kontext där vi bryr oss om klimatet. Genvägen genom Sveriges största besatthet, vädret, är genial. Svenskarna pratar och tänker på vädret hela året runt på dygnets alla timmar. Dessutom så var tonen klockren, lite retsam men med stort allvar bakom. Vi känner oss trygga att Fanny Svensson och Alexander Rehnby från Saatchi Saatchi kommer representera med sin bevisade skicklighet i idéhöjd och hantverk.

PR
Johanna Johansson
och Erik Ström, Round and Round
Bidrag: Märkt för livet
Motivering: Vinnaren av årets Young Lions Pr-kategori har skapat en kampanj där Fältbiologerna inte bara blir avsändare för en tillfällig PR-kampanj utan för en livslång berättelse. En kampanj där fältbiologerna flyttar in runt köksbordet, in i simhallen eller in på gymmet genom den enskilde ambassadörens ställningstagande. Genom att våga utmana briefen och fokusera på en kärnfråga har man tagit fram en kampanj där lösningen (bläck till tatueringar) är skapat av problemet (beslagtagna tjuvjägarvapen). Kampanjen är smart och snygg, men framförallt är potentialen i kampanjen stor. Berättelserna i denna kampanj är otaliga. Och vi tror att ni att ni har minst lika stor potential i Cannes.

Årets jury: Calle Sjönell, Chief Creative Officer MullenLowe Brindfors, Catrin Vagnemark, Creative Director, BVD, Karin Schollin, partner och Key Account Manager, Prime.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.