Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

De var förra årets mest prisbelönade kampanjer

Publicerad: 3 April 2020, 13:10

”Viva la vulva”, ”The truth is worth it” och ”Broadway the rainbow” var enligt World creative rankings 2019 års mest belönade reklamkampanjer.


Samma dag som Cannes Lions meddelar att de ställer in årets festival släpper The Drum sin sammanställning över förra årets mest belönade kampanjer, World creative rankings (tidigare The big won). Rankingen baseras på de 21 största reklamtävlingarna.

I tävlingssammanhang snackades det förra året mycket om Nikes ”Dream crazy” men faktum är att den uppmärksammade kampanjen inte ens letar sig in på pallen. Där tronar nämligen AMV BBDO och Libresse (ägt av svenska Essity) och kampanjen ”Viva La Vulva” högst upp. I förra årets Cannes Lions prisades kampanjen med elva lejon (sex guld, fyra silver, ett brons) och ett titanlejon. I D&AD prisades kampanjen elvafaldigt varav en av priserna var av den ädlaste valören, en svart penna. I Clio vann kampanjen två Grand clios medan den i One Show belönades med ett guld och ett ”Best in show”.

På andra plats hittar vi Droga5, som senare under året köptes upp av Accenture interactive, ”The truth is worth it” för New York Times. I Cannes Lions belönades kampanjen med två grand prix, ett i craft och ett i film, och fyrra guld. I D&AD belönades den med två svarta pennor och ytterligare fyra priser. I Clio prisades den med en Grand clio i filmkategorin medan det i One Show blev sex guld.

På tredje plats bland världens mest kreativt belönade kampanjer hittar vi DDB Chicago och Skittles ”The Broadway musical”. I Cannes Lions plockade den udda kampanjen hem elva lejon varav fyra guld, fem silver och två brons. I D&AD blev det sju pennor, i Clio åtta utmärkelser och i One Show sex guld.

Musikalen finns tyvärr inte tillgänglig i sin helhet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.