Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De växer snabbast i branschen

Publicerad: 7 december 2011, 15:04

Stapeldiagrammet visar företagens tillväxt de senaste tre åren. Illustration: Andreas Elgstrand.

Ta en ordentlig titt på listan härintill. Flera av de 20 företagen där är relativt små i dag. Men fortsätter de i samma takt som under de senaste åren finns chansen att några av dem blir branschdominanter om några år.


Ämnen i artikeln:

Johan RenckJonas Åkerlund

Fast nu vill inte alla av dem bli så stora. Frankenstein har Levi’s och Absolut på kundlistan, andra internationella kunder knackar på dörren. Fast i dag är de bara 9 på byrån.
– Jag lärde mig mycket av att tidigare dela lokal med Jonas Åkerlund och Johan Renck. De hade stora internationella uppdrag, men ingen­ stor ­apparat runtomkring. När jag startade Frankenstein inspirerades jag att jobba så, projektbaserat med en flexibel organisation, säger Pontus Frankenstein.
I stället för att växa har de knoppat av ett helt fristående bolag, Look, som arbetar med gestaltning i butik. Och Look kan till och med bli större än Frankenstein, med 11–12 anställda.

Tre Kronor startades 2007 och har växt snabbt. På bara det senaste halvåret har de gått från 20 till 36 anställda. Men vd Niclas Fröberg funderar på vilken takt de ska ha i fortsättningen:
– På Mindshare var jag med på resan från 7–8 anställda till 63. Det blir inte tio gånger roligare. Du kommer till en kritisk massa. Vårt fokus nu är inte att bli större utan att våra kunder hela tiden ska se att vi ligger långt framme i utvecklingen, säger Niclas Fröberg.

Daniel Hillström på Hillmarketing i Visby, den byrå utan­för storstäderna som har växt snabbast med i dag 14 anställda­, tvekar däremot inte:
– Vi hade ”Hilldag” i torsdags och alla var överens: vi kör på. Vi ska bli tre till på ön (Gotland), men sedan ska också vårt Stockholmskontor växa, säger Daniel Hillström.
Efter fem år har Coreworkers blivit 16 anställda. De är en kombinerad reklam-, kommunikations- och mediebyrå inom employer branding.
– Men jag har inget växtmål. Vill fler jobba med oss så växer vi. Men vi är mer missionärer än säljare. Brinner man för det man gör blir det framgångsrikt, säger vd Fredrik Stranne.
14 av de 20 snabbväxarna finns i Stockholm. Daniel Hillström från Nossebro i Västergötland kom själv in i reklamvärlden i Göteborg.
– Där var allt väldigt kampanjinriktat och det var mycket­ snack om konton. Men på Hill har vi en nära kontakt med kunderna hela tiden, oftast direkt med vd ­eller marknadschef.

Och även om en del på Stureplan pratar om ”lantisbyråer” ser han många fördelar med att ha huvudkontoret i Visby:
– De flesta hos oss har tidigare jobbat på fastlandet. Men här har vi en bättre kreativ miljö – och ett bättre liv. Och vi har flera kunder som har varit med från start och i likhet med oss haft bra tillväxt, säger Daniel Hillström.
Hillmarketing bryter gränsen i Östersjön, Frankenstein gör det i sin inriktning:
– Vi ligger nära reklam­byråvärlden utan att vara reklambyrå. Studio kallar de oss internationellt. Att ligga mellan reklam och design är en konkurrensfördel som vi är lite ensamma om här hemma, säger Pontus Frankenstein.
De är sällan eller aldrig med i pitcher och upphandlingar.
– Vi går in i partnerskap med kunderna där vårt jobb är att hitta rätt uttryck i deras visuella kommunikation. Vi får allt fler internationella uppdrag, där kunderna har sett och utvärderat resultatet av vad vi gjort.
Tre Kronor har brutit gränsen mellan reklam- och medie­byrå:
– Uppdrag på det ena området ger oss också uppdrag på det andra. Vi jobbar också extremt mycket med tekniska lösningar och är duktiga ­online. Dessutom har vi haft en enormt stark tillväxt det senaste året på redaktionella annonser, säger Niclas Fröberg.

Bästa ambassadörerna
Coreworkers utgår från företagens medarbetares roll som marknadsförare.
– Där står vi både för bredd och djup, vi är både reklam- och mediebyrå. Vi är experter inom både reklam och HR. Jag jobbade själv tidigare som HR-chef på Arla, säger Fredrik Stranne.
Företagen har länge sagt att medarbetarna är deras viktigaste resurs. Nu börjar det bli så, menar Coreworkers, som oftast har haft HR-chefen som kund men nu ser att marknadscheferna börjar intressera sig för området.
– Det handlar om att ­attrahera och behålla med­arbetare. De som har fattat impacten av att de anställda agerar ambassadörer för företaget får en enorm marknadsförings­kanal, säger Fredrik Stranne.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Johan RenckJonas Åkerlund

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.