Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

De vinner enligt de svenska kreatörerna

Publicerad: 12 juni 2014, 12:29

Foto: Andreas Elgstrand.

Inför att Cannes Lions drar i gång nästa vecka frågade Resumé åtta svenska kreatörer vilka svenska och internationella bidrag de tror och hoppas på. Liksom de flesta internationella toppkreatörer tror även de på storvinst för Forsman & Bodenfors "Epic Split" för Volvo Trucks.


Mårten Knutsson, cd Family Business
Vilka svenska kampanjer tror du har bäst chans i årets Cannes Lions?
– Volvo Trucks "Epic Split", Lidl "Dill" och Absolut "Drinks in Motion". Kanske också North Kingdoms "Middle Earth" för Google och Warner Brothers?

Vilka av de kampanjer som du själv har deltagit i tror du har bäst chans?
– Ballantine's Ballance!

Vilka internationella kampanjer tror du blir framgångsrika i Cannes?
– Ja, tre av de svenska ovan är högst internationella. Men förutom dem så: Skype "The Born Friends Family Portrait", ABTO "Bentley Burial" och Volkswagen Brazil "Blind spot".

Vad tror du vi kommer få se för trender i årets Cannes Lions?
– Långt content, som Skype, samt innovation och produktutveckling, bland annat tack vare den nya kategorin "Product design". Promo-tävlingen kommer sorgligt nog inte heller i år handla om riktiga säljdrivande promotions i retail, utan om events etc.

Hedvig Hagwall Bruckner, copy King
Vilka svenska kampanjer tror du har bäst chans i årets Cannes Lions?
– Jag tror förstås på Volvos "Epic Split", men även UNICEFs svettmaskin och Sony phoneswap.

Vad tror du vi kommer få se för trender i årets Cannes Lions?
– Trenden tror jag är glidningen mellan kategorier. I dag kan själva casefilmen av ett stunt vara det content man vill få ut till exempel. Digitalt, event, film allt smälter ihop.

Gustav Egerstedt, cd Saatchi & Saatchi
Vilka svenska kampanjer tror du har bäst chans i årets Cannes Lions?
– "Epic Split", Apoteket Hjärta och Dill har antagligen fina chanser att vinna nåt.

Vilka av de kampanjer som du själv har deltagit i tror du har bäst chans?
– Vår mobila kampanj för Elmsta 3000 Horror Fest hoppas på.

Vilka internationella kampanjer tror du blir framgångsrika i Cannes?
– Climate name change-kampanjen. Made from cool, Jack & Jones. HBO GO.

Vad tror du vi kommer få se för trender i årets Cannes Lions?
– Hela varumärken-responderar-i-realtid-på-saker-som-händer-"på-riktigt"-grejen kommer vi nog se en del av i Cannes i år.

Hanna Björk, copy Åkestam Holst
Vilka svenska kampanjer tror du har bäst chans i årets Cannes Lions?
– Volvos "The Split" kommer såklart sopa mattan. Jag tror även att "Restaurang Dill" från Lidl kommer stå sig bra i konkurrensen.

Vilka av de kampanjer som du själv har deltagit i tror du har bäst chans?
– För egen del så tror jag inte på några ädla metaller i år, men jag tycker att vi har flera starka kampanjer från byrån där jag tror att "Blowing in the wind" för Apotek Hjärtat har bäst vinstchanser.

Vilka internationella kampanjer tror du blir framgångsrika i Cannes?
– En favorit är "The climate name change" där stormar får sitt namn efter politiker och beslutsfattare som förnekar klimatförändringarnas påverkan på vår värld. En annan väldigt fin idé är den brasilianska kampanjen "Tattoo artists against skin cancer" där tatueringsartister lär sig att identifiera tecken på hudcancer. För att inte bara nämna kampanjer gjorda för ett gott syfte så säger jag också "The mega huge football game ad Newcastle could've made" där Newcastle driver med Super Bowl och absurditeten i hur dyrt det är att sända en reklamfilm i samband med mästerskapet.

Vad tror du vi kommer få se för trender i årets Cannes Lions?
– Jag hoppas att årets trend blir kampanjer som får människor att känna något. Det kan vara ett skratt, en tår, gåshud eller hjärtklappning. Bra reklam engagerar och bästa sättet att engagera är att träffa människors hjärtan. Förhoppningsvis får vi se mer hjärta än teknik i år – allra helst en kombination.

Magnus Jakobsson, copy DDB Stockholm
Vilka svenska kampanjer tror du har bäst chans i årets Cannes Lions?
– "Journey through Middle-earth" av North Kingdom, "Epic Split" givetvis och hela Volvo Lastvagnarkampanjen. Möjligen även Dill, den där svettmaskinen av Deportivo och håret-blåser-när-t-bana-passerar-skylten av Åkestam Holst.

Vilka av de kampanjer som du själv har deltagit i tror du har bäst chans?
– Skulle vara Klaus Heidi i så fall. Den borde vinna något. Kanske något mer, men jag är dålig på att jinxa sånt där.

Vilka internationella kampanjer tror du blir framgångsrika i Cannes?
– "Sweetie". Den där roboten som satte dit pedofiler av Lemz, Amsterdam. Tror jag. "Sorry I spent it on myself" för Harvey Nichols av våra kollegor på DDB London. Old Spice. Den där MOM song, eller vad den heter. Filmen. Den där "Magic of Flying"-utomhusaren av Ogilvy, London. Ayrton Senna 1989 av Dentsu. "Climate Name Change" av Barton F Graaf 9000. Min absoluta favorit i år. En otrolig idé för en otroligt viktig sak.

Vad tror du vi kommer få se för trender i årets Cannes Lions?
– Jag tror att man i kölvattnet av newsroom/realtime-grejen kommer att få se mer realtidsreklam. Och i dessa tider, då alla talar om content, men få lyckas med konstycket att faktiskt göra vettigt content, kommer vi att få se de som kan visa vad de kan på området. Det ser jag verkligen fram emot. Förhoppningsvis närmar vi oss en tid då reklam blir precis som jag alltid har önskat att den ska vara; minst lika bra och underhållande som det vi tycker är underhållande på riktigt. Det finns ingen människa som älskar reklam för att det är bra reklam. Men det finns många som älskar något som är bra. På riktigt.

Ulrika Good, copy Dear Friends
Vilka svenska kampanjer tror du har bäst chans i årets Cannes Lions?
– Att "Epic Split" kommer göra lejonmässig storslam är väl det säkraste tipset i reklamhistorien. I övrigt tror jag att Lidls "Dill"-kampanj och Almegas skolsnuskiga doftljus kommer åka hem med valörer.

Vilka av de kampanjer som du själv har deltagit i tror du har bäst chans?
– Ingen, tyvärr, eftersom jag inte har några inskick.

Vilka internationella kampanjer tror du blir framgångsrika i Cannes?
– "The Autocomple Truth" för UN Women och "Real Beauty Sketches" för Dove är två kampanjer på genustemat som jag tror kommer att belönas, även om jag själv har svårt för den sistnämnda. Newcastle Beers "No Bollocks" tror jag har hittat helt rätt tonalitet för att charma juryn och Mobile Telesystems "Instagram Provocation" har lyckats med den svåra konsten att göra en kreativ och framgångsrik kampanj i ett media inte många fått rätsida på, vilket är belöningsvärt.

Vad tror du vi kommer få se för trender i årets Cannes Lions?
– Jag tror att genustemat kommer att få genomslag både i kampanjer och seminarier, vilket inte är en dag för tidigt i det här sammanhanget. I övrigt hoppas jag att vi får se utveckling i printkategorin, så att det inte bara är smart ögongodis à la brassestyle vi kommer se som vinnare.

Ted Persson, cd Great Works
Vilka svenska kampanjer tror du har bäst chans i årets Cannes Lions?
– Forsman &Bodenfors "Epic Split" såklart.

Vilka av de kampanjer som du själv har deltagit i tror du har bäst chans?
– Drinks in Motion, som vi gjort för Absolut.

Vilka internationella kampanjer tror du blir framgångsrika i Cannes?
– Samsung Smartbike. Som också borde få pris för märkligaste speaker i casefilmen. Och så gillar jag Dell Beginnings/Do More.

Vad tror du vi kommer få se för trender i årets Cannes Lions?
– Överlapp mellan branscher och mellan idéer. Samtidigt som byråer blir bättre på att använda storytelling och teknik blir Hollywood och Silicon Valley bättre på att integrera varumärken i det de gör. Nästa stora grej tror jag är att reklamvärlden inser kraften i data, och vad man faktiskt kan åstadkomma om man använder det rätt. Att data inte den där grejen man använder för att maila och kolla roliga youtube-klipp.

Malin von Werder, cd Garbergs Malmö
Vilka svenska kampanjer tror du har bäst chans i årets Cannes Lions?
– Natalia project. Volvo Lastvagnar. Apolosophy.

Vilka av de kampanjer som du själv har deltagit i tror du har bäst chans?
– Jag var tjänstledig förra året och har jobbat med att starta upp vårt Malmökontor, så inget från mig personligen! Men från Garbergs tror jag på Sthlm Stadsmission - Nattjouren och Björn Borgs "The Drop" och Fortums julkampanj.

Vad tror du vi kommer få se för trender i årets Cannes Lions?
– En fortsatt utveckling av att varumärken som tar ställning premieras. Att vi ser fler framgångsrikt integrerade kampanjer. Än mer transparens. Mer realtid. Mer teknologi i lösningarna. Mer engagemang i utveckling av kundens affär från byråerna.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.