Reklam
De vinner pennor i D&AD
Publicerad: 23 april 2015, 15:06
"805 million names" och "The rag bag" vinner i D&AD.
Alla vinnare i den brittiska reklamtävlingen D&AD har nu presenterats. De svenska byråerna vinner 12 pennor.
FT
Fredrik Thambert
Vilka valörer som pennorna har är ännu inte offentligt – det meddelas på D&AD:s prisutdelning den 21 maj. Däremot har tävlingen nu berättat vilka byråer och kampanjer som kommer att prisas.
För Sverige blir det totalt 12 utmärkelser. Flest vinster kniper DDB Stockholm och Forsman & Bodenfors (tre vardera) och Åkestam Holst tar hem två med "blowing in the wind" för Apotek Hjärtat. I F&B:s fall är det kampanjen 805 million names med Zlatan Ibrahimovix som står för prisskörden medan Tha Rag Bag var lyckosam för DDB.
De vinner i D&AD 2015:
ByråKundKampanjThe StudioPia Ulin and Lotta AgatonColourfulHouse of RadonAEGThe Next BlackForsman & BodenforsUnited Nations World Food Programme805 Million NamesANR BBDOUme_ EnergiLiving With LagAkestam.HolstApotek HjärtatBlowing in The WindAkestam.HolstApotek HjärtatBlowing in The WindForsman & BodenforsUnited Nations World Food Programme805 Million NamesINGOSituation StockholmThe UnwantedDDB StockholmUniforms For The DedicatedThe Rag BagDDB StockholmUniforms For The DedicatedThe Rag BagDDB StockholmUniforms For The DedicatedThe Rag BagForsman & BodenforsUnited Nations World Food Programme805 Million Names