Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Dear Friends köper Shout

Publicerad: 13 April 2015, 08:54

Roger Brovik och Stefan Gustafsson bildar Dear Friends Shout.

Foto: Pressbild.

Göteborg får en ny storbyrå när Dear Friends köper Shout. Den sammanslagna verksamheten kommer ha drygt 60 anställda och ledas av Roger Brovik, vd på Dear Friends.


Ämnen i artikeln:

ShoutDear Friends

Dear Friends startade för fem år sedan som en digitalbyrå, men har sedan dess breddat erbjudandet mot att bli en fullservicebyrå. Nu tar de ännu ett steg i den riktningen genom att köpa Shout av ägaren Stefan Gustafsson, som i den nya konstellationen kommer att jobba med strategi och nykundsbearbetning.
– Det här är att led i att få alla andra att se oss som ett gäng som är duktigt på konsumentreklam, samtidigt som vi har kvar vår spets inom digital kommunikation. Vi blir en riktigt bra spelare –  en byrå som på riktigt är kittad för framtidens utmaningar, säger Roger Brovik, vd och byråledare på sammanslagna Dear Friends Shout.

Han vill inte avslöja hur mycket de betalar för att köpa Shout, men säger att det är en inkråmsaffär där de tar över hälften av den nuvarande verksamheten. I samband med förvärvet får ett antal medarbetare lämna, bland annat vd:n Melina Aristiadou.  

Diskussionerna har pågått sedan innan jul, men det hela blev klart först nyligen. Motivet med affären är att skapa en ny storbyrå som på allvar kan slåss om de största kunderna i Sverige.
– Vi vill bli en riktig utmanare, både i Göteborg men också i hela Sverige. Storleken gör att vi kan ta ännu större kunder, och med bredden  vårt erbjudande och Shouts kreativa höjd kommer det att bli riktigt bra. Jag är jätteglad, säger Roger Brovik.

Bland Dear Friends Shouts största kunder finns Volvo Lastvagnar, Tele2 och Stena Line. Roger Brovik ser inga uppenbara kundkrockar i och med att verksamheterna fogas samman.

Under 2013 omsatte Shout 17,2 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 118 000. Dear Friends omsatte samma år nästan 38 miljoner kronor.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

ShoutDear Friends

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.