Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Deasign-grundare drar igång ny byrå – Actionist

Publicerad: 4 oktober 2013, 13:29

Axel Bendrik.

Foto: Lisa Åberg.

Digitala byrån Deasign var som mest 100 personer i Sverige, Finland och Ryssland innan stora försattes i konkurs vid slutet av förra året. Nu är den ene grundaren, Axel Bendrik, igång med en ny byrå – Actionist. Fokus ligger på att driva transaktioner genom online action marketing där man bland annat tar betalt utefter levererat resultat.


Ämnen i artikeln:

Axel BendrikDeasign

Axel Bendrik drog igång Deasign med Erik Göransson 1998 och byrån har  bland annat utnämnts till årets byrå och hade som mest 100 anställda.

Sedan gick allt fel.

–  Stockholms-kontoret fick hybris. Vi tappade mycket av vår kultur. I  stället för att vara snabba och enkla blev vi trögrörliga och fokuserade  på strategier, vilket gjorde att vi tappade i kundnöjdhet. Det börjar  gå jäkligt fort när det börjar gå åt fel hål, säger Axel Bendrik.

Idag finns endast Fröjd Interactive i Sverige och Deasign i Ryssland kvar.

Axel Bendrik drar nu igång en ny byrå ihop med Louise Wester – Actionist.

Affärsidén går ut att driva transaktioner genom online action marketing.
–  Vi identifierade ett behov av en byrå som tydligt kan driva transaktion  online med det digitala mediets snabbhet och möjlighet att mäta effekt,  kombinerat med de tekniker och verktyg som de riktigt vassa  traditionella action marketing-byråerna använder sig av. För att möta  det behovet skapade vi Actionist, en helt ny typ av onlinebyrå, säger  Axel Bendrik i en kommentar.

Han menar att många kunder eftersträvar ett ”snabbfotat” komplement till de andra byråerna.

Actionist  siktar på att komma in i sammanhang där det redan finns en traditionell  huvudbyrå och/eller en action marketing byrå som fokuserar på att driva  affären offline.

Affärsmodellen går ut också på att kunderna delvis får betala utefter levererat resultat.
–  Vi stödjer kundernas kort- och långsiktiga arbete genom konstant fokus  på resultat, korta ledtider och snabb produktion av många mindre  parallella aktiviteter som optimeras löpande, d v s just det som gör det  digitala mediet så effektivt, säger Axel Bendrik.

Actionist har  redan fem personer som jobbar på byrån och ytterligare två är på igång –  byrån arbetar exempelvis med Logitech och Fjällbrynt.

Actionist räknar även med att anställa ytterligare personer framöver.
–  Kundernas möjligheter, behov och krav har förändrats drastiskt de  senaste åren och allt ska gå snabbare med ett tydligt fokus på resultat,  säger Axel Bendrik i en kommentar.

Actionist arbetsmodell ställer naturligtvis höga krav på prestigelöshet mellan de olika byråerna, resonerar Axel Bendrik.

Han  har egentligen redan smygstartat byrån ihop med Louise Wester och Claes  Carnfefeldt, som är passiv delägara – byrån drog igång i maj.

Trion har en bakgrund från digitalbyråer och traditionell action marketing.

Planen är ett nå en omsättning på åtta miljoner kronor under byråns första verksamhetsår.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Axel BendrikDeasign

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.