Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag26.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Debuterar med roman i reklambyrå-miljö

Publicerad: 2 Mars 2015, 13:09

Björn Jutendahl.

Foto: Pressbild.

I fjol lämnar Björn Jutendahl vd-stolen på Frank & Earnest. Nu är han aktuell med sin debutroman. Handlingen utspelar sig i reklambyråmiljö.


Ämnen i artikeln:

Björn Jutendahl

Björn Jutendahl har lång erfarenhet av reklam och marknadsföring. Under 12 år arbetade han som marknadschef på Volvo, och var därefter vd på Mindshare och Frank & Earnest.

Sedan i somras jobbar han som fristående konsult och har under den tiden också haft tid att skriva på sin första roman "Bara Business" som släpps den 16 mars på Grim förlag. Tankarna på att skriva en bok har Björn Jutendahl burit på länge.

– Redan på 80-talet gick jag en kvällskurs i skrivande. På den tiden skulle jag och en kompis i Linköping skriva en bok ihop, men det ballade ur när det inte var han som skrev utan hans flickvän. Sedan dess har tanken alltid funnits där men jag har aldrig haft tiden att prioritera det förrän nu, säger han.

Handlingen utspelar sig i Stockholms reklambyråvärld och kretsar kring huvudpersonen Camilla Segerstedt. Att det blev just reklambranschen som boken kom att utspela sig i fäll naturligt.
– Jag kom snabbt fram till det. Det är i den världen jag har jobbat hela mitt yrkesverksamma liv. Man behöver inte göra det onödigt svårt för sig, utan befinna sig i en värld som man känner till.

Hur mycket av boken är hämtad från verkligheten?
– Det är en påhittad handling och karaktärer, men självklart hämtar man inspiration från saker man upplevt själv eller hört talas om. En karaktär kan vara en blandning av flera olika människor.

Vad var det som gjorde att reklambyråvärlden lämpade sig för en roman?
– Det är en rolig miljö. För det första har det inte skrivits så många romaner i den miljön. Sedan är det en bransch med mycket navelskåderi, fester och priser. På ett sätt kan det te sig löjligt, men jag tror att många branscher skulle kunna snegla på det och ta till sig av det.

Har du fått blodad tand på fler böcker?
– Absolut. Jag har en idé på ytterligare en bok, och någon gång kommer jag att skriva den.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Björn Jutendahl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.