Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Delägarna går skilda vägar

Publicerad: 27 Oktober 2010, 10:35

Pryce Hosk Associates spricker efter bara ett och ett halvt år. Thomas Kurppa och Måns Jacobsson Hosk tar över designbyrån, Bosse Rönnberg går åt sitt håll och Thomas Olsson och Johannes Bergh står kvar med ett moderbolag som de inte vet vad de ska göra med. – Vi ska fundera över hur vi ska gå vidare nu, säger Johannes Bergh.


Ämnen i artikeln:

Bosse Rönnberg

truetrue2020-10-10T12:35

Thomas Kurppa och Måns Jacobsson Hosk köper loss designbyrån ur Pryce Hosk Associates. Foto: Andreas Elgstrand.

Pryce Hosk Associates grundades förra våren och hade delägarna Bosse Rönnberg, Måns Jacobsson Hosk, som också var byråns vd, Johannes Bergh och Thomas Olsson. Strax därpå fick de kontakt med designern Thomas Kurppa, som ville starta en designbyrå. Pryce Hosk gick in med ett 50-procentigt delägarskap i designbyrån och Måns Jacobsson Hosk blev vd även där.
– Av olika skäl gick det fort och bra med design­byråverksamheten, säger Måns Jacobsson Hosk.

Det gjorde att han inte hade så mycket tid för reklam­byråverksamheten och ville fokusera på designbyrån. Så i våras bestämde de sig för att köpa loss verksamheten.

Pryce Hosk Associates sålde sin hälft av designbyrån Kurppa PHA till Måns Jacobsson Hosk.

Måns Jacobsson Hosk sålde sitt 25-procentiga ägande i ­reklambyrån Pryce Hosk Associates till Johannes Bergh och Thomas Olsson. Detsamma gjorde Bosse Rönnberg som nu inte är delägare i någon av konstellationerna.

Nu äger Måns Jacobsson Hosk och Thomas Kurppa en designbyrå med namnet Kurppa Hosk AB. Johannes Bergh och Thomas Olsson äger reklambyrån Pryce Hosk Associates, som de inte vet riktigt vad de ska ha till. Förutom att de ska plocka bort Hosk ur namnet.
– Vi ska väl hitta på något att göra med den. Det är ju ändå ett bolag som vi precis har köpt tillbaka, säger ­Johannes Bergh.

Enligt honom var han och framför allt Thomas Olsson aktivast som ägare, inte så engagerade i driften. Han har haft andra egna konsultuppdrag som har tagit hans tid.
– Mitt nuvarande uppdrag löper året ut. Vi vill inte hasta, skynda långsamt känns bra.

Att de får den minsta och sämsta biten av kakan tar han lätt på:
– Det var ett bra beslut. Det som lockade var att starta upp. Nu är bolaget i en annan fas vilket kräver en annan typ av delägare och då finns det bättre delägare än jag.

Kurppa Hosk har nu nio anställda och uppdrag som East Capital, JC, Tele2, SF Anytime och Altia.
De ser sin designbyrå som en ”innehållsdriven designbyrå”.
– Vi drivs av tanken på att kombinera konceptualitet och design med innehåll. ­Digitala medier har utvecklat designbranschen oerhört. Vi vill verka i den samtiden, ­säger Måns Jacobsson Hosk.
– Design i kombination med intressant innehåll tror vi är ett effektivare kommunikationsverktyg, säger Thomas Kurppa.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Bosse Rönnberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.