Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 30 Juli 2013, 07:02
Publicis vd Maurice Lévy och Omnicoms vd John Wren på den gemensamma presskonferensen i Paris
Foto: Scanpix
Maurice Lévy och John Wren kommer att dela ledarskapet 30 månader för att sedan ta posterna som styrelseordförande respektive vd.
När franska Publicis och amerikanska Omnicom slår sig samman för att bilda världens största byrånätverk och därmed bryter WPP:s fyra-åriga dominans på världsmarknaden, så löses ledarskapsfrågan med dubbelt vd-skap.
I 30 månader ska Publicis Maurice Lévy och Omnicoms John Wren båda vara vd, för att sedan låta Maurice Lévy bli styrelseordförande och John Wren vd.
Det kommer också att finnas två huvudkontor, ett i Paris och ett i New York, men bolaget kommer att registreras i Nederländerna. Maurice Lévy hävdar att det snarast är av neutralitetsskäl än av skatteskäl som man valt Nederländerna som bas.
På presskonferensen i Paris framkom att sammanslagning grundat sig i ett förslag på skämt från Maurice Lévy när han och John Wren träffades på en fest för ett halvår sedan.
Men sammanslagningen är långt i från något skämt. Det är ett allvarligt försök att möta konkurrensen från Google och Facebook.
– Kommunikations- och marknads-föringsvälden har genomgått dramatiska förändringar under de senaste åren, bland annat med den exponentiella framväxten av nya mediajättar och suddiga gränser mellan alla roller, säger Maurice Lévy. John och jag har genomgått den här sammanslagning för att gynna våra kunder och kunna leverera den bästa lösning för digital och analog marknadsföring.
Krister Berntsson