Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Delicato-kampanj stoppas

Publicerad: 27 Oktober 2008, 12:45

En nyckelhålsmärkt tårta blev för mycket för Livsmedelsverket: nu drar Delicato tillbaka affischen med bilden.


För mycket. En tårta med nyckelhålsmärkning blev för mycket med Livsmedelsverket, som klagade till Delicato. Nu dras annonsen in.

Anledningen till att Livsmedelsverket har klagat är inte i första hand tårtans onyttighet. De ser användningen av nyckelhålet i annonsen som ett varumärkesintrång.

– Tårtor ingår inte i någon av de produktgrupper som får märkas med Nyckelhålet, säger Livsmedelsverkets chefsjurist Göran Anér enligt ett pressmeddelande från Delicato, och fortsätter:

– Mot denna bakgrund anser Livsmedelsverket att er användning av en sorts nyckelhål på tårtor utgör ett varumärkesintrång och uppmanar er att omgående upphöra med detta".

Nu drar alltså Delicato in kampanjenheten.

– ­ Vi vill inte riskera att göra fel! Därför är vårt besked solklart. Vi tar ner nyckelhålsannonsen, säger Delicatos vd Peter Larsson i pressmeddelandet.

Som "plåster på såren" har Delicato i dag skickat tårtor med texten "förlåt" på till Livsmedelsverket.

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.