Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Delicato spinner vidare med egna ”alternativa fakta”

Publicerad: 25 Januari 2017, 13:27

Trumps pressekreterare Sean Spicer presenterade "alternativa fakta". Nu gör Delicato detsamma.

Donald Trumps pressekreterare hävdade att det var den största publik som någonsin bevistat en presidentinstallation, trots bevis på motsatsen. Nu tar godistillverkaren Delicato fram egna "alternativa fakta".


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerInstagramFacebookDDB StockholmDonald TrumpDelicato

På lördagens presskonferens hävdade Sean Spicer, pressekreterare för Donald Trump, att medierna medvetet gav en felaktig bild av verkligheten.
– Det här var den största publik som någonsin bevittnat en installation. Punkt!, sa han.

Dagen därpå sa rådgivaren Kellyanne Conway att Spicer bara gav "alternativa fakta" till det som rapporterats.

Citatet har fått stor spridning och blivit kraftigt ifrågasatt. Men Delicato väljer istället att ta tillfället i akt att presentera egna fakta om hur mycket chokladbollar vi äter.

I en bild i sociala medier i dag skriver de: Idag äter 13,2 miljoner* svenskar minst en Delicatoboll". Annonsen kommer också att synas i nyhetsmagasinet Fokus. Byrån som ligger bakom är DDB Stockholm.
– Uttrycket "alternativa nyheter" sågs i början som ett skämt. Nu har det sedan länge passerat skämtstadiet. På presskonferensen i helgen passerade det någon slags bizarro-nivå. Delicato står för allt det roliga i världen. Därför får vi ta och vända den deppiga utvecklingen till en kul samhällskommentar, säger Petter Dixelius, copywriter på byrån.
– Det är också en blinkning till att vi just passerat 10 miljoner invånare i Sverige.

LÄS MER: Delicatos reklamfilmer ska skapa "syntax error" i hjärnan

Delicato lanserade ett gäng skruvade reklamfilmer under hösten. Den nya blixtkampanjen ryms inom varumärkets DNA att göra saker med en klackspark.
– Konceptet är att sätta en Delicato-twist på allt som känns för seriöst och tråkigt. Det är ett varumärke som kan skämta om sådant som inte alla andra varumärken kan skämta om, säger Petter Dixelius.

¯\_(ツ)_/¯ Ett foto publicerat av Delicato (@delicato_se) Jan 25, 2017 kl. 2:02 PST

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.