Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Delningsoffensiv inför Super Bowl

Publicerad: 27 December 2011, 08:05

Super Bowl blir allt mer en tittartävling i reklam. Nu vill Chevrolet att bidragen som tävlar om att visas på Super Bowl tas fram genom flest delningar.


Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Den stora fotbollsfinalen om en dryg månad samlar hela den amerikanska nationen och till viss del resten av världen för att se det bästa som amerikanska reklamfilmare kan erbjuda. Och en del ser även på fotboll.

För att engagera tittarna mer i reklamen vill reklamköparna att de blir delaktiga i reklamen. Doritos reklamfilmer, som tas fram genom filmtävling bland ”vanliga” konsumenter, är mest känd.

Nu ger sig storannonsören Chevrolet in tittarengagemanget.

I somras vände sig bilmärket, med hjälp av crowdsourcingbyrån Mofilm, till filmare runt hela världen och bad dem att göra reklamfilm med temat ”everyday heroes.”

I förra veckan öppnade man sajten ChevroletRoute66.MSN.com där besökare kan dela sina favoriter av de 197 filmer som kommit in på sociala medier.

Tanken är att den film som delas mest vinner. På så sätt är Chevrolets reklamfilm redan visad för miljontals människor långt innan Super Bowls avspark.

För att locka fler att dela med sig av sina favoritreklamfilmer lovar Chevrolet att den som delar flest filmer och svarar på frågan var han/hon hest vill köra bil till i sitt hemland vinner upp till 10 000 dollar.

Vanligtvis använder Chevrolet Goodby Silverstein & Partners som reklambyrå.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Super Bowl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.