Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Den blåa stolen – bäst på lång sikt

Publicerad: 4 December 2015, 10:13

Den blåa stolen har länge varit en symbol för kampen mot barncancer. Nu belönas kampanjen i 100-Wattaren i kategorin Långsiktigt.


Ämnen i artikeln:

Barncancerfonden100-wattarenIngo

Länge symboliserade den blåa stolen tomrummet som varje barn som dör av cancer lämnar efter sig. Vem har glömt bilderna på fyra stolar i rad där en av dem står tom? Men sedan två år tillbaka har de tänkt om. Stolen är fortfarande central, men istället för sorg har den börjat symbolisera hopp.
– Vi har fått många kommentarer från människor som uppskattar att vi börjat placera barn på den blå stolen. Många känner att vår kommunikation blivit mer hoppfull. Och visst finns det hopp, runt 80 procent av de barn som får cancer överlever idag. Men vi har fortfarande mycket jobb att göra, vår vision är att utrota barncancer, har Linus Almqvist, kommunikationschef på Barncancerfonden, berättat tidigare.

Nu vinner konceptet 100-wattaren i kategorin Långsiktigt. Byrån som arbetar med Barncancerfonden är INGO.

"Barncancerfonden har med ett långsiktigt koncept och starkt kreativt material skapat en kommunikation som ger dem en mycket positiv effekt under en längre tid. Med en liten, färgglad men stark symbol som stolen, som fylls på med friska barn, lyckas man vända en hopplös känsla till något hoppfullt. Barncancerfondens långsiktiga, genomtänkta och målmedvetna strategi gör dem till en stark 100-Wattare 2015" lyder juryns motivering.

75-Watt går till Systembolaget och Forsman & Bodenfors för deras varumärkesvård. King och ICA kniper 50 Watt för sitt arbete.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.