Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Den enda sanningen är att kvalitet kostar pengar”

Publicerad: 23 Oktober 2012, 15:36

Henrik Eriksson.

Inför Roygalan ikväll har Resumé frågat några av branschens bästa reklamfilmskreatörer om vad de tycker om svensk reklamfilm. Näst på tur är Henrik Eriksson, ordförande reklamfilmssektionen Film & Tv Producenterna.


Ämnen i artikeln:

Henrik ErikssonRoygalan 2012

Den 24 oktober anordnas Roygalan på Chinateatern i Stockholm.  Reklamfilmsgalan firar tio år i år och därför frågade Resumé några  reklamfilmskreatörer om tillståndet för svensk reklamfilm.

Näst på  tur är Henrik Eriksson, ordförande reklamfilmssektionen Film & Tv  Producenterna.

Vilken reklamfilm är din favorit bland de senaste tio årens  Roy-vinnare?
– Finns flera som jag gillar väldigt mycket, men sätter  Libero-filmen som Anders Skog gjorde tillsammans med Forsman &  Bodenfors 2004 som min favorit. Bra och enkel idé, den är visuell med  mycket värme och humor samt bra musik.

Vilka är dina absoluta favoriter  någonsin bland alla svenska reklamfilmer?
– För mig var Traktors filmer  med Paradiset, F&B och Hollingworth Mehrotra på 90-talet den stora  anledningen till att jag började jobba med reklamfilm. Men även Roy  Andersson, Jhoan Camitz, Felix Herngren med flera fick mig att hitta  världens roligast jobb. Det fanns inga gränser för reklamfilmen på  90-talet i Sverige, den känslan som fanns då påminner om beskrivningar  om 60-talet i NY. Det finns så mycket bra, för att nämna några de  senaste 20 åren, Traktors H&M Rocky "Bad Idea", Jhoan Camitz "Arla",  Roy Anderssons "Preppens" och Felix Herngrens “Vasakronan”.

Hur tycker  du att svensk reklamfilm har utvecklats de senaste tio åren?
– Den  stora skillnaden är reklamfönstret på tv och bio som har blivit ett  skämt, lokala slarviga reklamfilmer blandas med enkla utbudsfilmer och  mitt i allt, den påkostade välproducerad reklamfilmen. Tyvärr en dålig  utveckling. Däremot gör vi bättre reklamfilm idag, en större bredd och  variation, tekniken har möjliggjort att större manus att bli verklighet.  När vi lyckas med originella idéer så är det stundtals fantastiskt bra.  

Vad funkar bra med svensk reklamfilm?
– Det är en hög lägsta nivå  generellt, jämför vi med andra länder i Europa, så är det skrämmande hur  mycket dåligt som produceras. Vi är bra på smart humor som berör,  underhåller och har en tydlig idé. En reklamfilm som kan förklaras med  en mening brukar vara en bra utgångspunkt, vilket oftast stämmer in på  det bästa som görs.

Vad behöver förbättras?
– 75 procent av  kampanjerna utgår från en mallad budget och tidsplan och har gjort  alldeles för länge. Oavsett manus, antal filmer och antal länder så  skall det levereras för samma budget gång på gång. Påminner väldigt  mycket om skivbolagens mallar för sina artistprodutkioner innan  kraschen. Att våga bryta mönster, utmana normer och praxis, leder till  bättre reklamfilm, den enda sanningen är att kvalitet kostar pengar.  

Vad är ditt starkaste Roygala-minne?
– När jag tidigare var med och  drev Atmosfär vann vi 2006 bästa film och bästa regissör. Kändes hur  stort som helst!

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.