Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Den hyllade annonsen – en två år gammal idé

Publicerad: 7 Januari 2015, 10:12

Alexander Elers, cd på M&C Saatchi och memen "Flag of flags"

Foto: Andreas Elgstrand/skärmdump.

M&C Saatchis annons för Norwegian blev vida omtalad häromdagen. Men idén är hämtad från en meme som cirkulerat på nätet i minst två år. Byrån tycker inte att det rör sig om plagiat.


Ämnen i artikeln:

NorwegianM&C SaatchiAlexander ElersBjarte Eide

Igår skrev Resumé om M&C Saatchis uppslagsannons för Norwegian med den norska flaggan som grund. Flygbolaget visar att den i själva verket innehåller minst fem andra flaggor, och att de flyger till dessa länder.
– Med tanke på dagens fokus på digitala medier kan vi inte minnas när fick så mycket positiv feedback för en printannons, sa Bjarte Eide, vd på byrån.

Även Creativity Online hyllar tilltaget: "Seems to have award-winner written all over it".

Vad som inte nämndes av byrå-vd:n är att idén har cirkulerat på nätet i två år – minst – under namnet "The mother of flags". Den tredje juni 2012 plockade sajten We Know Memes upp en bild som är uppbyggd på precis samma sätt som Norwegians annons.

Alexander Elers som är cd på M&C Saatchi är öppen med att de utgick från bilden i skapandet av kampanjen.  
– Grundidén kom upp medan vi jobbade med Norwegian. Någon annan på byrån såg idén och visade en liknande bild på nätet för oss, men eftersom det var ett meme och inte reklam tyckte vi inte att det var något problem att gå vidare. Snarare tvärtom, vi tyckte att det var kul att det var ett fenomen. Det är samma sak som till exempel DDB gjorde med SL och Doge–kampanjen, säger han.  

Varför Bjarte Eide inte nämnde detta faktum i den ursprungliga artikeln vet han inte.
– Det är ingen hemlighet i alla fall. Det är välkänt att den norska flaggan är "Flag of flags" och innehåller en rad andra flaggor.

Han anser inte heller att det är ett plagiat.
– Om vi hade tagit en annan annons och plagierat den hade det varit en sak, men här har vi använt oss av ett populärkulturellt fenomen. Det är ofta så man jobbar. Det som gör det här unikt är att avsändaren och flaggan är samma sak – Norwegian.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.