Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Den intelligenta annonsen är här

Publicerad: 22 Februari 2012, 07:34

Idag, onsdag, är det premiär i London för den intelligenta annonsen. Vid en busshållplats på Oxford Street scannas förbipasserande med hjälp av HD-kameror.


Ämnen i artikeln:

The IndependentMetroStorbritannien

Tekniken går ut på att identifiera om det är en kvinna eller en man  som ser annonsen, enligt Metro som refererar till den brittiska  tidningen The Independent.

För att kunna avgöra detta läser  kamerorna av bredden mellan ögonen, storleken på näsan, käklinjen och  kindbenen.

Om detta leder till slutsatsen att det rör sig om en man blir  denne hänvisad till reklamkampanjens hemsidan, men om det i stället  bedöms vara en kvinna som ser annonsen får hon se en 40-sekunders video med ljud.

Enligt The Independent är det första gången tekniken prövas i Storbritannien. Men man kan inte bara avgöra kön, utan även etnisk härkomst. På sikt ska det även gå att scanna märken en person har på sig för att på så sätt matcha detta med olika annonser:
– Det är absolut en rolig framtidsstudie, säger Ted Johansson, som är marknadschef för Clear Channel i Sverige till Metro.

Han  är dock inte säker på att tekniken kan komma att användas i Sverige.  Dels av lagmässiga skäl, dels av integritetsmässiga skäl, enligt Metro.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.