Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Den mest delade filmen i världen just nu

Publicerad: 15 November 2013, 12:42

Klickbomben med Ballerina-stunten står sig slätt i jämförelse. Volvo Trucks-kampanjen från F&B med Jan-Claude Van Damme är en viral super-raket – den mest delade filmen i världen just nu. alla kategorier, enligt Unrulys Viral Video Chart.


Ämnen i artikeln:

Jean-Claude Van DammeJean Claude van DammeVolvo TrucksVolvoUnruly

Lance Traore, Norden-chef för Unruly menar att spridningen för Volvo-filmen med Van Damme är anmärkningsvärd.

Så fort någon delar en film på nätet registreras det av Unrulys Viral Video  Chart.

Verktyget visar att Volvo Trucks-filmen med Van Damme just nu är den mest delade reklamfilmen i världen – och till och med den mest delade filmen alla kategorier.

– Det är den filmen globalt som engagerar folk mest just nu.  Den slår alla musikvideos, filmtrailers, bebisar och så vidare. Det är extremt  ovanligt att reklamfilmer ens tar sig in på topplistan över allt  material.  En visning på Youtube kan man lätt köpa sig till, men att skapa den  film som delas mest är ett kvitto på att man verkligen lyckats producera  ett material som gått hem hos folk, säger Lance Traore och fortsätter:

Volvo Trucks har i skrivande stund delats närmare 400 000 gånger de  senaste 24 timmarna och har närmare 7 miljoner visningar på Youtube. Det  betyder att den har en share rate på 5,7 procent vilket är en mycket stark siffra. Share rate är procent-andelen av hur många som ser en film som också väljer att delade den  vidare, vilket är ett bra mått för att mäta engagemang kring filmen.

Volvos och F&B:s tidigare viralsuccéer står sig slätt i jämförelse, se lista här.

– Tittar vi på övriga filmer F&B tagit fram i konceptet så är den  senaste redan den solklara vinnaren när det kommer till viralitet och  engagemang. Ballerina stunt som fick sån stor uppmärksamhet tidigare i  år hade endast 84 000 delningar på sina 7,5 miljoner visningar vilket  ger en share rate på 1,1 procent att jämföra med Van Damme som ligger närmare 6  gånger högre på sina nästan 6 procent.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.