Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Den sjungande sjömannen – en världssuccé

Publicerad: 26 Maj 2015, 12:18

The Singing Sailor

Foto: Bild ur kampanjfilmen

Svenska Freds kampanj The Singing Sailor, som är ett alternativt försvarssystem gjort med glimten i ögat, har nått över 146 länder och har en räckvidd på 1,5 miljard. – Varken Svenska Freds eller Åkestam Holst hade kunnat föreställa sig detta, säger Daniel Holking, kommunikationsansvarig på Svenska Freds till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

För två veckor sedan rapporterade Resumé om att partipolitiskt obundna Svenska Freds– och Skiljedomsföreningen sänkt ner en sjungande sjöman i Kanholmsfjärden i Östersjön för att driva med den svenska rädslan för ryska ubåtar och sprida budskapet att konflikter kan lösas utan militära medel.

Sedan dess har berättelsen om The Singing Sailor spridit sig som en löpeld runt om i världen. Kampanjfilmen har visats i 146 länder och den sjungande och dansande sjömannen har snappats upp av och rapporterats om i flera internationella medier, däribland Washington Post och Moscow Times. Den officiella räckviddssiffran, som baseras på mediehusens besöksstatistik, är nu uppe i 1,5 miljard.

Daniel Holking är kommunikationsansvarig på Svenska Freds– och Skiljedomsföreningen. Han säger till Resumé att han inte hade kunnat föreställa sig den stora spridning som kampanjen fått.

– Nej, verkligen inte! Varken Svenska Freds eller Åkestam Holst hade kunnat föreställa sig detta. Jag hörde en jämförelse med Volvos kampanj "Epic Split" men i den kampanjen ingick tonvis med reklamplatsinköp, här har vi jobbat uteslutande med organisk spridning.

Närmare 150 länder har nåtts av kampanjfilmen, vad tänker du om den siffran?
– Vi hade försiktiga förhoppningar om att nå de stora svenska medierna och kanske några enstaka nedslag på olika kontinenter, men absolut inte den enorma spridning det har fått och den positiva respons den fått. Det är en helt ofattbart lång lista på länder kampanjen har nått. Folk har frågat efter t-shirts och undrat om de kan göra egna skyltar, krigsmuseum i Tyskland har frågat om de får låna skylten till en utställning de arrangerar under 2017 och vi har fått tackmejl från olika länder, för att ta några exempel.

Varför tror du att den fått sådant genomslag?
– Kampanjen ligger väldigt rätt i tiden. Många är kanske trötta på debatten om upprustningen eller är oroade kring vad som händer i Östersjön och hur situationen för allas mänskliga rättigheter ständigt behöver påminnas om och vill se att det finns alternativa vägar till fred. Visst har själva bilden på sjömannen bidragit till spridningen, en del har kallat den nidbild och andra påpekat att sex säljer. Vi har valt ett kreativt grepp kring en allvarlig fråga och gjort en skylt som utstrålar kärlek, glädje och är inbjudande. Ned med vapnen, Peace, Love and Singing Sailor für alle.

Vad hoppas ni att kampanjen ska leda till?
– Att vi får in ett nytänkande i synen på säkerhet och vems säkerhet vi bidrar till med upprustningen just nu. Att gå i krig eller inskränka människors rättigheter har aldrig skapat hållbar fred. Är det inte dags att prova något annat nu liksom?

– Det är självklart också en tydlig känga till Putins fruktansvärda antigay-lagar och situationen för HBTQ-personers rättigheter i Ryssland, men vi har även pekat på att arbetet för HBTQ-personer i Sverige inte är färdigt. Eller i resten av världen för den delen, samtidigt som vi för fram våra kärnfrågor kring nedrustning och hur mänskliga rättigheter hör nära ihop med fredsarbete. Budskapet är ju formulerat på olika språk för att nå fram till många.

Se The Singing Sailor igen:

Linnéa Kihlström

Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.