Reklam
Deportivos svettmaskin triumferar i Internationellt
Publicerad: 23 oktober 2013, 15:20
"Sweat for water" vinner i "internationellt"
Deportivos kampanj "Sweat for water" bidrog till att rena 23 750 000 liter vatten. Nu vinner byrån kvällens första 100-wattare i kategorin "Internationellt".
För att uppmärksamma bristen på rent vatten världen över tog Deportivo fram kampanjen "Sweat for watten" för kunden Unicef. Nu tar "svettmaskinen" hem en 100-wattare i kategorin "Internationellt". Priset delades ut under Sveriges Annonsörers galakväll för effektreklam 100-wattaren på Cirkus i Stockholm.
"Sweat for water" gick upp i samband med världens största ungdomsturnering i fotboll Gothia Cup. I svettmaskien kastade fotbollsspelarna in sina svettiga tröjor – i andra änden kom renat svett. För att skapa en stor mängd svett erbjöd byrån en tur på tävlingscyklar.
Under kampanjen uppmanade Deportivo ungdomar, funktionärer och sponsorer att dricka svettet.
Kampanjen har uppmärksammats på nyhetssajter världen över däribland BBC, Daily Mail, Discovery, The Independent och Buzzfeed. Unicefs svettmaskin nådde en potentiell räckvidd på 93 miljoner. Kampanjen renade över 23 miljoner liter vatten.
75-watt gick till Forsman & Bodenfors lansering av nya Volvo FX. RBK:s lansering för Civil Rights Defenders "Natalia Projects" vinner 50-wattare.