Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Deras galna idé gav guld till Sverige

Publicerad: 22 Juni 2015, 15:00

Linnéa Rinäs och Joseph Borenstein.

Foto: Fredrik Thambert.

Det blev vinst för Sverige i Young Lions pr-kategori. Vinnarna är Linnéa Rinäs och Joseph Borenstein från Cohn & Wolfe.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2015Cohn & WolfeYoung Lions

Cohn & Wolfe-duon Linnéa Rinäs och Joseph Borenstein har blivit vana representanter för Sverige. I fjol var de med och tävlade i Young Lions pr-kategori, men nådde inte hela vägen fram till segern. I vintras vann de däremot i Eurobest Young Creatives, och när de i år vann nytt förtroende att tävla i Cannes så blev det succé.

Uppdraget bestod i att ta fram en kampanj för Greenpeace som vill minska köttkonsumtionen i västvärlden. Detta på grund av dess stora miljöpåverkan.   Den vinnande lösningen var en kampanj som syftar till att förändra ett beteende och inte bara skapa uppmärksamhet.
– Vi tänkte att de skulle hata det eller älska det. Vi fegade i alla fall inte ur, säger Linnéa Rinäs.

Kampanjförslaget innehåller en fysisk aktivering som har en digital förlängning. Målgruppen är människor i åldrarna 25-40 år, och de valde att främst rikta sig till föräldrar som vill skapa en hållbar framtid för deras barn. I klarhet så skapar de ett "grönsakszoo" i pop up-format där de bygger djur av grönsaker – i samma skala som dess miljöpåverkan. Syftet är att få folk att tänka till kring sin köttkonsumtion och samtidigt presentera alternativet.  

– Vi försökte skapa infographics i verkligheten för att få det att bita på målgruppen, säger Joseph Borenstein. Kampanjen fungerar för att den både har en emotionell och intellektuell del.

Vad betyder det här karriärmässigt för er?
– Det ger en boost till självförtroendet och det är jätteroligt. Att få uppmärksamhet för något som vi verkligen slitit för. Sedan vet jag inte vad det gör för karriären, säger han.

– Det är en bekräftelse på att det vi gör är på rätt spår, och att Sverige ligger i framkant – inte bara inom reklam, säger Linnéa Rinäs.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.