Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Design House Stockholm erövrar ny kontinent

Publicerad: 20 mars 2008, 12:14

Svenska Design House Stockholm har växt kraftigt de senaste åren. Sedan marknadschefen Hans Hjelmqvist klev på 2004 har företaget ökat omsättningen från cirka 40 miljoner kronor till cirka 85 miljoner 2007. Nu öppnar de butiker i Australien och släpper samtidigt en ny internationell kampanj.


Omsättningen i butiksledet ligger i dag på cirka 200 miljoner kronor och bara under de senaste 12 månaderna har butiksförsäljningen ökat med 41 procent. Företaget har under Hans Hjelmqvist också tagit ett stort kliv framåt genom lanseringen utomlands.

Idag finns Design House Stockholm förutom i våra nordiska grannländer även i bland annat London, San Fransisco, New York och Tokyo. I april kommer nästa steg. Då tar designföretaget klivet för att erövra ytterligare en kontinent, Australien.

Först ut är en butik i Melbourne och strax därefter följer öppnandet av en butik i Sydney. Totalt planerar Design House Stockholm, som siktar in sig på städer snarare än länder, att öppna en konceptbutik i Australien och fyra ”shop in shops” under 2008.

– Australien är en viktig marknad i vår affärsplan. Där lever och tänker de ganska likt oss. Melbourne är den kulturella medelpunkten i Australien. Många är väldigt intresserade av kultur och riktigt god design, säger Hans Hjelmqvist.

Hur mycket lägger ni per år på marknadsföring?
– Vi lägger cirka sju miljoner kronor per år på marknadsföring. Den siffran har ökat ganska kraftigt under den tid jag varit på företaget. För tre år sedan var budgeten för marknadsföring cirka två miljoner, säger Hans Hjelmqvist.

En stor del av budgeten går till pr. Bland annat har Design House Stockholm jobbat mycket med annorlunda presentationer av företaget i samband med butiksöppningar. Ett exempel är då Design House Stockholm visade upp sina produkter på det svenska generalkonsulatets residens i New York genom att göra en presentation i mitten av ett av husets pampiga rum.

Design House Stockholm på svenska generalkonsulatets residens i New York.

– Det blev oerhört populärt. Dels passade våra produkter väldigt bra in i miljön och dels lockade det väldigt många journalister eftersom många var intresserade av att se ambassadörens residens. Vi gjorde även en liknande presentation när vi öppnade i London. Då gjorde vi en installation i den svenske ambassadören Staffan Carlssons hem och bjöd in press, kungligheter och designers till fest, säger Hans Hjelmqvist.

I samband med öppnandet av butiken i Australien släpper företaget också en kampanj som kommer att gå i länder där företaget finns. Kampanjen består av en annons, fotograferad av Johan Fowelin på kontoret i Stockholm, där fyra av företagets designers poserar framför sina alster.

– Pr har varit ett fungerande koncept för oss. Sedan kör vi också enkla rena annonser där designerna är i fokus. Men inget slår en redaktionell text vilket är en av anledningarna att vi jobbar så hårt med pr. En redaktionell text märker vi av direkt i våra butiker.

Design House Stockholm

Arbetsgrupp: Hans Hjelmqvist marknadschef, Åsa Vesterlund ad, Johan Fowelin generator och fotograf

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.