Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Designar hem guld

Publicerad: 20 juni 2012, 19:22

Design-bidraget som vinner guld i kväll.

Stockholm Design Lab vinner guld i Cannes Lions designkategori för kunden Ikea med produktdesign för Ikeas skarpsill. Byrån tar även hem ett brons för Vårdapoteket. Happy F&B blir näst bäst med silver för Göteborgstrycket och Naturvårdsverket. King tar ett brons med Ryska Posten.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Totalt tar Sverige fem lejon av åtta nomineringar. 36 bidrag var inskickade.

Bra utdelning, men Stockholm Design Lab hade mycket låga förväntningar. Så låga att byråns vd Björn Kusoffsky fick kasta sig på ett flyg till Cannes när juryn ringde för att hinna i tid till kvällens prisutdelning.  Ad:n Nina Granath som ligger bakom det vinnande bidraget är kvar i Stockholm och svarar när Resumé ringde.

– Det här är jätteroligt. Att en sån liten produkt får internationell uppmärksamhet betyder mycket och är ett viktigt kvitto. Ikeas matavdelning är en av få livmedelsföretag som  har samma produkter på alla marknader och det innebär omfattande regelverk , vilket är en tuff begränsning rent produktionsmässigt. Att vi kan åstadkomma något som blir prisbelönt med så små medel är särskilt kul, säger Nina Granth.

Här är svenska vinnarna i design:

Guld

Ikea Skarpsill
Ikea
Stockholm Design Lab

Silver

Lost & Found
Göteborgstryckeriet
Happy F&B

Swedish national parks
Naturvårdsverket
Happy F&B

Brons

Ryska posten

Ryska posten

King

Vårdapoteket

Vårdapoteket

Stockholm Design Lab.

Fredrik Hazén

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2012

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.