Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Designguld till INGO

Publicerad: 18 juni 2014, 10:46

Dill vinner guld.

Succé för Lidl och INGO – tillsammans vinner de guld i Design för pop-up-restaurangen Dill. Åkestam Holst tar hem ett silver och Happy Tear belönas med ett brons.


I design-kategorin fick Sverige nio nomineringar av 53 inskickade bidrag. Tre av dem belönades med lejon under kvällens prisutdelning. Guldlejonet går alltså till INGO och Lidl för "Dill", som tidigare under veckan har vunnit ett brons i Media.

Carin Vagnemark, creative director på BVD och svensk juryledamot, imponerades över hur INGO:s kampanj omfamnades av juryn.  

– Dill är fantastisk. Jag var ganska neutral eftersom jag kände till en del om det på förhand, men det är roligt att se hur de andra juryledamöterna blev imponerade av konceptet, säger hon.  

Att det inte är ett design-bidrag i traditionell mening som belönas tycker hon speglar hur omvärldens syn på disciplinen förändras.

– Vad är egentligen design? Det handlar inte bara om en logotyp utan om koncept och paketering. De hade genomfört det på ett väldigt bra sätt, säger Carin Vagnemark.

– Design har börjat lyfta på ett sätt som jag har väntat på så länge jag har jobbat i den här branschen.

Åkestam Holst och Apotek Hjärtat vinner ett silver för den digitala utomhuskampanjen "Blowing in the wind", medan Happy Tear och The Absolut Company får ett brons för "Absolut originality". Till nästa år efterlyser Carin Vagnemark fler inskickade bidrag, framför allt från designbyråerna.  

– Vi måste skicka in mer design. Cannes är väldigt reklamfokuserat men min önskan är att design ska lyftas mer, och att fler designbyråer är med och tävlar, säger hon.

Hur står sig Sverige?
– Fantastiskt bra. Vi hade inte så många bidrag med i tävlingen, men de som var med kom högt. Vi producerar ju ännu mer än det som tävlar här, så jag är övertygad om att det skulle kunna gå ännu bättre.

Grand Prix vinner våra grannar i Norge. Det är byrån Anti i Bergen som ligger bakom konceptet för Bergen International Festival som tar emot juryns finaste pris.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.