Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Desperat drive för hdtv

Publicerad: 30 januari 2009, 09:35

Med sina nya reklamfilmer byter Canal Digital kommunikationsstrategi. De nya filmerna ska positionera Canal Digital ännu starkare som ledande inom hdtv.


Ämnen i artikeln:

Canal DigitalGreySten Andersen

– Det krävs mod att ändra på sitt koncept och att man gör det i tid, säger Sten Andersen, vd och planner på Grey Stockholm.
– Det kommer att vara viktigare att särskilja sig mer nu framöver. Det gäller att skapa en egen och tydlig värld så att konsumenterna inte tar miste på en.

I tidigare reklamfilmer från Canal Digital har fokus legat på att föra fram känslan av hdtv generellt. De nya filmerna har mycket hårdare fokusering på Canal Digital som varumärke. Målet med den nya kommunikationsstrategin är att två tredjedelar av Canal Digitals nya kunder ska välja hdtv. Lönsamheten ska fördubblas och omsättningen öka med 200 miljoner kronor på tre år.

– Canal Digital är ledande inom hdtv och kommer att vara det framöver. Folk vet numera att hdtv är bättre, så det kändes mer givet att i stället fokusera på att Canal Digital är den bästa hdtv-leverantören, säger Sten Andersen.

Reklamfilmerna är tre, varav en huvudfilm och två lite kortare, som kommer att alterneras. I filmerna har man tagit stark inspiration från amerikanska tv-serier, som till  exempel ”Desperate housewives”, för att visa på varför det är ett självklart val att välja hdtv.

– Det är roligt att göra tv-reklam som verkligen är tv. Tv-reklam som befinner sig i en riktig tv-miljö brukar vi inte se så ofta.

Varför valde ni ”Desperate housewives”-tema?
– Det finns ingen speciell koppling till bara den serien. Vi ville driva lite med själva mediet och skapa dramaturgi genom att använda något som folk känner igen, säger Sten Andersen.

Canal Digital

Kund: Canal Digital
Byrå: Grey Stockholm
Uppdragsgivare: Tommy Kjellberg och Lars Jungerth
Arbetsgrupp: Douglas Sandor projektledare, Dan Lorentzon copy, Rikard Holst ad, Sten Andersen planner, Jessica Aronsson produktionsledare, Christer Hinderoth byråproducent och Andreas Mandahus originalare
Mediebyrå: Mediacompany
Produktionsbolag: Camp David
Regissör: Johan Skog
Producent: Lolo Uggla
Fotograf: Pär Ekberg
Telecine & Ljud: Stopp
Online: Redrum

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.