Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Det är år av slit som tagit oss hit”

Publicerad: 29 januari 2015, 10:10

Erik Sollenberg.

Foto: Andreas Elgstrand.

Efter att Gunn Report i dag släppts står det klart att svenska Forsman & Bodenfors ligger etta. En placering som gjorde byråns vd Erik Sollenberg förvånad. – Det är år av slit som tagit oss hit, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Erik SollenbergForsman & Bodenfors

The Gunn Report är en sammanställning av priserna som delats ut under året – de mest prisbelönta byråerna och kampanjerna i världen under 2014. Forsman & Bodenfors toppar både listan över de mest prisbelönta byråerna och över de bästa digitala byråerna.

– Det är en väldigt rolig nyhet – det känns fantastiskt. Vi hade inte kunnat drömma om att toppa Gunn Report – det är en fantastisk bekräftelse, säger Erik Sollenberg.

De kommer fira stort på byrån – men hur vet inte Erik Sollenberg än.

– Vi är en byrå som man kan betrakta som en kreativ hot shot och att då lyckas hävda sig i internationella sammanhang visar på hur bra kvalitén är på svensk reklam. Vi är ju en underdog – därför är det extra kul.

Hur har ni reagerat på byrån i dag?
– Vi är lyckliga men samtidigt har vi så jävla mycket att göra. Det cirkulerar massor av mejl internt – alla är väldigt glada. Det här har vi aldrig varit i närheten av tidigare – det är unikt.

Hur mycket skulle du säga att Epic Split har med detta att göra?
– Det är inte bara Epic Split. Det är klart att det är enstaka kampanjer som vinner priser. Men det man också måste se är att det handlar om hela byråns prestation. Det här är någon form av ackumulerad framgång för hela byrån. Det är år av slit som tagit oss hit.

Erik Sollenberg blev förvånad över placeringen.

– Jag hör nog till de på byrån som inte trodde att vi skulle nå hela vägen upp.

Han betonar också att det aldrig varit ett mål att vinna tävlingar.

– Kreativa tävlingar är inte det som vi ägnar oss åt – utan åt att skapa bra reklam för våra kunder. Att vinna tävlingar är en positiv konsekvens som kommer efteråt. Man kan inte ha som mål att vinna tävlingar, det är inte meningen med reklam. Man vinner inte om man fokuserar på att vinna – då blir det bara krampaktigt.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.