Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Det är en ikonisk bild”

Publicerad: 12 September 2012, 08:46

"Smutsigt vatten dödar fler barn än krig" är en annons för Unicef som Jung von Matt gjorde för 5 år sedan. Nu ställs annonsen ut på Museum of Modern art i New York.


Ämnen i artikeln:

Jung von MattUnicefJohan Jäger

Annonsen "Smutsigt vatten dödar fler barn än krig" har fått mycket uppmärksamhet runt om i världen tack vare sitt starka budskap. I våras fick Jung von Matts Creative Director Johan Jäger veta att fotografiet kommer att ställas ut på MoMa i New York.

– Bilden har valsat runt på hundratals forum för social responsibility, och till och med blivit kopierad i olja och akvarell av olika konstnärer. Men det var när jag såg bilden graffiti-målad över hela baksidan på en tidningskiosk i Madrid som jag insåg bildens verkliga sprängkraft, säger Johan Jäger.

Bilden är fotograferad av Henrik Halvarsson i samarbete med Marina Kereklidou. Att annonsen tas upp av MoMa handlar om att den är kompatibel med deras utställning "Century of the child". Annonsen publicerades endast vid ett fåtal tillfällen. När Johan Jäger sedan skickade den vidare till Ads of the World fick bilden stor spridning.

Varför har bilden fått ett så pass stort genomslag?

– Den är ikonisk. Den belyser problemet extremt tydligt. Det går över alla språk och kulturbarriärer eftersom den är så pedagogisk. Alla förstår dess symbolik, säger Johan Jäger.

Vad har det fått för eftermäle?

– Vi har tappat kontrollen över bilden. Den används idag av alla som vill belysa problemet. Den har blivit en arketyp.

Kommer du att besöka utställningen i New York?

– Det vore kul i fall man hade tid och möjlighet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.