Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

”Det är ett pressat läge”

Publicerad: 24 Oktober 2012, 14:52

Johan Rosenblom, marknadschef på Media Markt

I går uppgav tidningen Dagens Handel att 40 personer kommer att få lämna Media Markts huvudkontor till följd av vikande försäljningssiffror. Hemelektronikjättens marknadschef Johan Rosenblom medger att försäljning gått sämre än förväntat men avvisar skarpt uppgifterna om varslet skulle beröra 40 tjänster. – Vi vet inte ännu hur många som kommer att lämna, men att det skulle röra 40 tjänster är direkt felaktiga siffror, säger Johan Rosenblom till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Media MarktJohan Rosenblom

I går rapporterade tidningen Dagens Handel om att ett storvarsel väntar Media Markts huvudkontor. Företaget gör en omorganisation på grund av vikande försäljningssiffror.

Enligt tidningen skulle 40 tjänster beröras när hemelektronikjätten varslar hela huvudkontoret. Uppgifter som dementeras av Mediamarkts marknadschef Johan Rosenblom.

– Vi är 140 anställda på huvudkontoret i dag och vi vet inte ännu hur omfattande uppsägningarna kommer att bli. Det kan bli fråga om uppsägningar för våra lokala marknadsavdelningar vid vissa varuhus, säger Johan Rosenblom.

Klart är dock att hemelektroniken kommer att genomföra en omorganisation eftersom försäljningssiffrorna har varit lägre än förväntat. Enligt Dagens Handel ska omorganisationen bero på att den tyska ledningen tröttnat på den svaga lönsamheten i Sverige.

På marknadssidan kommer Media Markt att flytta fler medarbetare och nyrekrytera till huvudkontoret, medan vissa lokala marknadsavdelningar kan komma att drabbas av uppsägningar.
– På marknadssidan är vårt fokus nu att få ut så mycket som möjligt. Vi planerar inga större förändringar av vår marknadsföring även om läget är pressat idag, säger Johan Rosenblom.

Vad har marknadsföringen gör ansvar i att försäljningssiffrorna blivit sämre än förväntat?
– Marknadsföringen har ett stort ansvar i att driva trafik till våra butiker. Det handlar om flera faktorer. Dels vilka produkter som vi väljer att marknadsföra, dels om våra konkurrenter.

Varför har försäljningen dalat?
– Vi investerar fortfarande väldigt mycket i den svenska marknaden. Bara i år ska vi öppna tre nya varuhus. I tisdags lanserade vi en ny e-handelssajt. Det kostar mycket pengar. Vi har sett bättre kurvor tidigare och marknaden har förändrats. Det råder en avvaktande inställning från konsumenterna och julhandeln kommer att avgöra om 2012 blir ett bra år eller inte.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

Media MarktJohan Rosenblom

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.