Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Det är helt grymt”

Publicerad: 18 Juni 2014, 09:43

Från höger i bild: Rikard Holst, Björn Ståhl, Caroline Forsshell, Marcus Ahlm, Josefin Richards.

Foto: Fredrik Thambert.

INGO:s kampanj "Dill" för Lidl vann ett guldlejon i Design ikväll. Hjärnorna bakom projektet jublar över framgången. – Det är helt grymt. Det bästa som kan hända här nere, säger Björn Ståhl, cd på INGO.


Ämnen i artikeln:

Björn StåhlCannes Lions 2014LidlDillIngo

Under det senaste halvåret har Dill-kampanjen vunnit i en rad internationella tävlingar, men hittills i Cannes Lions har utdelningen varit måttlig. Fram till kvällens prisutdelning hade den "bara" tilldelats ett brons i Media. Men nu lossnar det alltså rejält med ett guldlejon.
– Dill var kanske det svåraste projekt jag gjort, men vi gjorde det och det gick över förväntan. Och nu är vi här. Helt fantastiskt, säger Lidls marknadschef Caroline Forsshéll som är på plats för att ta emot priset.

Att den vinner guld i just Design var ingen slump:
– Vi kände att den var stark i design. Det finns en tydlig tanke bakom alla designelementen i och kring restaurangen. De går i den "Lidlska" andan med enkelhet och funktionalitet som ledstjärnor, säger Björn Ståhl.  

Vad betyder den här vinsten för er?
– Det är byråns första guld i Cannes. Det betyder jättemycket och är otroligt upplyftande för alla som har jobbat med det.

Vad betyder det att vinna i Cannes jämfört med alla andra tävlingar?  
– Cannes Lions är officiella VM, så är det ju. Att plocka med ett guld härifrån känns fantastiskt bra.

Hur rankar du kvällens vinst i din karriär?
– Det kommer såklart väldigt högt. Men jag tycker att hela det här året med Dill har varit fantastiskt med allt som har trillat in. Det här blir pricken över i:et.

Nu hoppas Björn Ståhl att kampanjen ska kunna ta hem någon ytterligare statyett. Främsta hoppet är i Branded Content, som delas ut på lördag.

– Så vi håller tummarna ett tag till här nere, säger han.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.