Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Det är helt sanslöst"

Publicerad: 21 april 2008, 12:47

Totalt åtta guld – det blev utdelningen för Lowe Brindfors arbete åt Stella Artois i årets New York Festivals. – Det var mer än vi någonsin vågat hoppas på, säger kreative chefen Håkan Engler till Resume.se.


Sajten Stellaartois.com är uppdelad i flera undersajter och man navigerar via två slingor – La Bouteille och Le Passage. Den senare fick fyra guld i olika kategorier och den förra ett guld. Dessutom fick man tre guld för kampanjen Le Courage, som också nås via Stellaartois.com. Priserna hämtades av två anställda vid en ceremoni i New York i fredags. Håkan Engler, kreativ chef på Lowe Brindfors, är mer än nöjd:

– Det var mer än vi någonsin vågade hoppas på, det är helt sanslöst. Visserligen fick vi bara en nominering i Guldägget men sajten har vunnit på annat håll och de flesta internationella tävlingar är kvar. Det här var den första som visar att det går bra internationellt.  

Stella Artois har blivit en vinnare för Lowe Brindfors. Öljätten InBev har jobbat med Lowe London i många år men för ett par år sedan märkte man själva att webbkommunikationen inte gick i linje med print- och filmkampanjer från Lowe London.

– Webbplatsen talade ett helt annat språk än varumärket i övrigt. Det var mer en digital informationsbroschyr. Vår uppgift var att få det att tala samma språk på nätet, säger Håkan Engler.

Great Works började vid ungefär samma tidpunkt producera en rad vinnande kampanjer för Absolut som sedan samlades under ett paraply i början av 2008, med ”In An Absolut World”-sajten. På samma sätt har Björn Borg lagt upp sin webbkommunikation, om än från andra hållet. Farfar byggde en stor sajt med varumärkestänk från ruta ett på webben, därefter kommer sajten att fungera som en plattform för fler kampanjer. Håkan Engler håller med om att det finns paralleller med Stella Artois webbkommunikation.

– Det är väldigt viktigt. Jag tror att Forsman & Bodenfors kommer att göra något liknande med IKEA också, de var ju först med att tala om den nya webbsajten. Sajterna måste få högre reklamvärde. Tidigare har varumärket visat olika ansikten i kampanjsajter och webbplatser. Det håller inte.

Håkan Engler. Foto: Erik Esbjörnsson

Varför inte?
– Varumärket måste hållas ihop. Ju fler kontakter som sker mellan varumärket och konsumenten på nätet desto viktigare blir det.

Det finns ingen risk för att man blir alltför otydlig? Försvinner inte en del när man tar bort ”informationsbroschyren”?
– Det beror lite grand på vad man jobbar med. InBev.com är ju företagssajten där det finns investerarinformation till exempel. En sådan sajt är svårare att göra till en varumärkessajt. Men det finns ingen konflikt mellan information och reklam på det sättet – allt får plats på en sajt. Men tidigare har man sett varumärket genom vanlig annonsering och sedan har man sökt torra fakta på nätet. Så gör man inte längre.

– Det går inte att inte ge samma upplevelse på nätet som i andra kanaler när möjligheten till den här upplevelsen är mycket starkare på nätet.

Enligt Håkan Engler har man gått om alla stora konkurrenter (Carlsberg, Heineken) i besökssiffror efter att nya Stellaartois.com lanserades, i höstas.

– Dessutom gjordes lanseringen nästan utan köpta medier. Vi rankade de 100 mest inflytelserika bloggarna i målgruppen och uppvaktade dem. Det blev en lyckad word of mouth-strategi.

Vad blir nästa jobb?

– Vi vet inte riktigt än. Det här var en jättesatsning. Nu putsar vi lite på den här sajten mot den feedback vi fått.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.