Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Det är historiskt”

Publicerad: 24 September 2012, 10:00

Komms vd Jessica Bjurström.

Reklambranschen har en bra bit kvar för att nå jämställdhet. Ett steg på vägen kan vara att Komms nya riktlinjer för jämställdhet nu har klubbats igenom ytterligare en gång – därmed ingår nu den nya policyn i stadgarna. – På ett sätt är detta historiskt, eftersom det var länge sedan förbundet drev igenom en stadgeändring, säger Jessica Bjurström, vd på Komm.


Ämnen i artikeln:

KommJessica Bjurström

Jessica Bjurström menar samtidigt att jämställdhetspolicyn bör vara  sjävklar.

– Sedan 1991 har man i Sverige lagstadgat om  jämställdhet, så det är klart att förbundet ska inkludera detta som en  naturlig del av förändringsarbetet och då pratar vi jämställdhet både  vad gäller kön, ålder och mångfald, även om vi 2012 har valt att  fokusera på genus.

Tillägget ska in i förbundets stadgar under paragraf 1 Ändamål och  verksamhet. Förslaget har följande ordalydelse: "aktivt stötta  medlemsföretag i att skapa en god och jämställd arbetskultur med fokus  på ledarskap, arbetsvillkor och lönenivåer."

– Vi har talat länge om obalansen i vår bransch och en undersökning  från så sent som 2008 visar att kvinnliga projektledare har 8 000 mindre  i månadslön. Jag blir galen på detta och skulle verkligen bli ledsen om  förslaget inte röstades igenom, har Komms vd Jessica Bjurström tidigare sagt till Resume.se.

Fär att ändra i stadgarna krävs att två årsstämmor klubbar förslaget. Stadgeändringen blev ett faktum vid ett extra årsmöte som hölls i fredags.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

KommJessica Bjurström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.