Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Det är inget kommunikationsprojekt – det är ett projekt för att rädda liv”

Publicerad: 17 Juni 2013, 16:37

Foto: Fredrik Thambert.

Civil Rights Defenders har hittills åtta nomineringar med "Natalia Project" och "Civil Rights Captcha". I kväll vann de ett silver och ett brons i Cannes Lions. För Resumé berättar de om nyckeln bakom framgången.


Ämnen i artikeln:

Natalia ProjectCivil Rights DefendersCannes LionsRBK

Den svenska kunden med överlägset flest nomineringar hittills under Cannes Lions är Civil Rights Defenders: totalt åtta stycken. Under kvällens prisutdelningen vinner de ett silverlejon i PR med "Civil rights captcha" och ett bronslejon i Promo & activation för "Natalia Project".

Det sistnämnda projektet har ytterligare två vinstchanser bland de nomineringar som hittills presenterats: i kategorierna Innovation och Mobile.  Resumé träffar gänget bakom Natalia Project på hotell Majestics uteservering.

Gensvaret av jurygrupperna har varit över förväntan, säger de. Samtidigt understryker de att Cannes-veckan har ett högre syfte. Genom att deras kampanj får uppmärksamhet ökar möjligheterna att bygga broar med större aktörer som Facebook och Google. Genom att få fler engagerade kan projektet växa snabbare.  

– Vi får möjligheten att prata med människor som vill och kan förändra världen. Att på den här nivån kunna lyfta in människorättsfrågor är helt fantastiskt. Med friktionen mellan parter som normalt sett jobbar på skilda håll kan man komma hur långt som helst, säger Robert Hårdh, chef för Civil Rights Defenders.  

Enkelt förklarat är Natalia Project ett överfallsalarm som organisationens människorättskämpar ska få ta del av. Hittills bär sex av dem armbandet, och målet är att rulla ut det i större skala under de kommande åren.  Om ett överfall sker mot någon av dessa utsatta individer kan de med hjälp av armbandet larma Civil Rights Defenders huvudkontor, samt ett nätverk på fem personer i deras omgivning. Omvärlden kan också i realtid få reda på vad som hänt genom sociala medier.  

Förutom RBK har en rad andra personer och företag hjälpt till med att fram lösningen, som innehåller en lång rad avancerade komponenter. Bland annat ett antal studenter på Hyper Island.

– Som mest var vi 63 personer involverade i Natalia Project. Alla  förstod med en gång vad det här handlar om, säger Mathias Wikström, vd på RBK.  

Att Civil Rights Defenders kommunikation uppskattas av reklamjurys tror det handlar om att den bottnar i riktig problemlösning. Det är inte fråga om kampanjer som berättar något, utan det handlar om åtgärder som innehåller bärande kommunikativa komponenter.  

– Det här är inget kommunikationsprojekt i grunden. Det är ett projekt för att rädda människors liv. Det är därför det blir så väldigt kommunikativt. Äktheten finns där, säger Mathias Wikström.

Igår presenterade de hela projektet inför innovationsjuryn, vilket är en nyhet i Cannes-sammanhang.

– Jag hoppas få fira med teamet i Cannes senare i veckan, men vi har haft ett otroligt fokus på presentationen i Innovation. Det var ett fantastiskt format att få presentera i, konstaterar han.

Robert Hårdh menar att organisationens sätt att jobba med sina partners är väldigt olik den traditionella kund-byrå-relationen. Han uppmanar fler att våga släppa in byråer tätare inpå kärnverksamheten för att utveckla den.

– Det finns en beröringsskräck på båda sidor. Vi människorättsorganisationer vill förändra världen, men om vi inte släpper in företag och andra samhällsaktörer kommer vi inte att lyckas. Tar vi däremot till oss och tänker utanför boxen kan vi tillsammans åstadkomma otroligt mycket positivt, säger han.

FAKTA
RBK samarbetade med PFO Technologies för att utveckla ett överfallslarm för utsatta människorättsförsvarare. Genom gps/gsm-teknologi kan tid och plats för en attack fastställas och genom sociala medier kan informationen spridas globalt inom bara några minuter. En grupp studenter från Hyper Island jobbade hjälpte RBK med de digitala delarna av projektet. I januari testades systemet med framgång i Azerbajdzjan och ett säkerhetsprotokoll utvecklades för personerna som rustades med alarmsystemet.

Den 4 april lanserades larmet på Defenders' Days och de fem första människorättsförsvararna utbildades och tränades med alarmsystemet under tre dagar i Stockholm.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.