Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Det är ju något vilseledande”

Publicerad: 3 Januari 2014, 13:17

Bannern som marknadsför filmen.

SF:s biosuccé Hundraåringen annonseras med att Aftonbladet gett den fem plus. Men betyget var tre plus. Däremot fick Robert Gustafsson fem plus av tidningen. – Det är ju något vilseledande, säger Helena Trus, tf nyhetschef på Aftonbladet Nöje om annonsen.


Annonsen går att tolka som att Aftonbladet gett filmen toppbetyget fem plus. Men i själva verket fick filmen tre plus. I stället är det betyget för Robert Gustafssons huvudrollsprestation som lyfts fram i reklamen för filmen.

– Jag kan ju förstå att de gjort så, men det är ju något vilseledande eftersom jag antar att betygen från de andra recensenterna är satta på filmen som helhet, inte på en enskild skådespelarprestation. Men det som står stämmer ju, vår recensent Jan-Olov Andersson gav ju faktiskt Robert fem plus. Men filmen bara tre plus, säger Helena Trus, tf nyhetschef på Nöjesbladet.

Enligt Anna-Clara Olofsson på Disney som distribuerar filmen och sköter annonseringen är det ett vannligt tillvägagångssätt.

– Vi tycker att det är mycket tydligt att det är Robert Gustafsson som fått fem plus och det också är så vi skriver i recensionsannonsen.

–      Det är väldigt ofta man plockar ut enskilda betyg på skådespelare i stället för totalbetyg för filmerna, så gör alla filmbolag.

Hon förstår ändå att det kan tolkas som ett helhetsbetyg för filmen, men tycker inte att det är vilseledande.

–      Om man tittar noga förstår man nog att det är Robert Gustafsson som fått fem plus, och att man gör så här är väldigt vanligt.

Hundraåringen är en jättesuccé med över 530 000 biobesökare – redan. Det gör filmen till den största filmöppningen någonsin (i antalet besökare) i Sverige.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.