Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Det är lite olyckligt"

Publicerad: 24 april 2008, 09:16

SJ-kampanjen från King går brett över stortavlor och i press. Nu menar man på Megafon Annonsbyrå att den är väldigt lik Waxholmsbolagets kampanj som gått i tre år. – Vi ville visa att det exotiska finns väldigt nära. Och det är samma tänk i deras kampanj, får man en känsla av, säger projektledaren Therese Cygnaeus till Resume.se.


King och SJ

Megafon och Waxholmsbolaget

I går kritiserades King i Dagens Media av pooltillverkaren Folkpool för att man använt deras copy-idé i senaste kampanjen för SJ. Att leka med klassiska semesterorter och göra lokala varianter som ”Côte de Kiruna” och ”Göteborg-sur-Mer” hade gjorts förut, menade Folkpool som förra året gjorde om resmål till svenska orter i en kampanj. Där hette resmålen ”Täbyriffa” och ”Aiya Nacka”, bland annat, men i bildspråket fanns det få likheter.

Nu menar Megafon Annonsbyrå att även det visuella arbetet i SJ-kampanjen har setts förut. Sedan tre år gör de en kampanj för Waxholmsbolaget där man visar Stockholms skärgård från sin bästa sida, med copyn ”minisemester”.

– Vi ville visa att det exotiska finns väldigt nära. Och det är samma tänk i deras kampanj, får man en känsla av. Vi tänkte "hoppsan, det här var väldigt likt", säger Therese Cygnaeus, projektledare på Megafon Annonsbyrå som gjort Waxholmsbolagets annonser.

– Man kan alltid säga att det är slumpen, men de var väldigt, väldigt lika, säger hon.

Hur påverkar det er kampanj?

– Waxholmsbolaget är ett väldigt välkänt varumärke. Vi kommer inte att ändra något i vår kampanj, vi har ju kört temat i flera år och vi kan ju lugnt säga att vi var först på det.

Vad tycker du om att det är så likt?
– Man ska inte göra för stor sak av det, jag tycker mer att det är lite olyckligt. Samtidigt kan vi konstatera att vi har rätt, att fler tänker som vi. Vi tänker inte göra någon större sak av det, det har ingen något att vinna på.

Christoffer Ramfors, projektledare på King, säger till Resume.se att man inte vill kommentera frågan.

King och SJ

Megafon och Waxholmsbolaget

King och SJ

Megafon och Waxholmsbolaget

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.